موضوع استفاده از پروتزهای سینه ساخت شركت فرانسوی 'پیپ ایمپلنت پروتز PIP' برای برخی بیماران ایرانی، به دلیل احتمال سرطان زا بودن آنها حتما از طریق بیمارستان ها پیگیری می شود

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: موضوع استفاده از پروتزهای سینه ساخت شركت فرانسوی 'پیپ ایمپلنت پروتز PIP' برای برخی بیماران ایرانی، به دلیل احتمال سرطان زا بودن آنها حتما از طریق بیمارستان ها پیگیری می شود.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا 'مرضیه وحید دستجردی'  با تاكید بر لزوم بررسی تعداد واردات اینگونه پروتزها به كشور و توزیع آنها بین متخصصان افزود: باید اطلاع رسانی های لازم در این زمینه انجام شود تا بیمارانی كه از این پروتزها استفاده كرده اند برای بررسی های بیشتر دوباره به متخصصان معالج خود مراجعه كنند.

وی خاطرنشان كرد چنانچه پروتزهای PIP در مراكز خصوصی توزیع شده باشند، قابل پیگیری است و می توان آدرس بیماران را در پرونده های بیمارستان جستجو كرد.

وزیر بهداشت ادامه داد چنانچه استفاده از این پروتزها در بخش دولتی اتفاق افتاده باشد، معمولا در بخش های سرطانی و برای انجام عمل 'مستكتومی' -عمل برداشتن سینه- است كه در این بخش هم می توان به بیماران دسترسی داشت.

دستجردی گفت:اگر پروتزهای PIP در بخش خصوصی برای انجام عمل زیبایی نیز استفاده شده باشند ، حتما نیاز به پیگیری دارد.

وی با تاكید بر لزوم اطلاع رسانی به بیماران درباره احتمال سرطان زا بودن این پروتزها یادآور شد قبلا برای عمل های سینه از 'تزریق ژل' استفاده می شد كه اكنون این اقدام سرطان زا شناخته شده و استفاده از پروتزها جایگزین آن شده است اما حتما پروتزها باید از نوعی باشند كه پاره نشوند تا خطری برای بیمار ایجاد نشود.

'سعیدرضا شاهمرادی' مدیركل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز پیش از این به زنان استفاده كننده از پروتزهای سینه ساخت شركت فرانسوی PIP توصیه كرده بود برای معاینه و تعویض احتمالی این پروتزها به دلیل اعلام احتمال سرطان زا بودن آنها به پزشك معالج خود مراجعه كنند.

به گفته وی، دو هزار پروتز شركت فرانسوی PIP وارد كشور شده است كه به محض اعلام احتمال سرطان زا بودن آنها، یك هزار و 50 عدد آن جمع آوری و به شركت وارد كننده باز گردانده شد، اما تعدادی از آنها برای بیماران مصرف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha