سلامت نیوز: پژوهشی درازمدت در ۱۹۹ کشور دنیا نشان می‌دهد که تعداد افراد فربه درسرتاسر جهان همواره در حال افزایش است. تعجب‌انگیز در این میان آن است که بیشترین سهم افراد چاق به ساکنان جزایر اقیانوس آرام تعلق دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله  ،  مجله‌ی علمی Lancet نتایج تحقیقی درازمدت در رابطه با اضافه وزن، فشار خون و مقدار کلسترول را منتشر کرده است.

بر اساس این تحقیق یک و نیم میلیارد نفر در دنیا اضافه وزن دارند و ۵۰۰ میلیون نفر دیگر چاقی غیرعادی دارند که شمارشان درسی سال اخیر دو برابر شده است. این تحقیق در عین حال نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۸ حدودا ۲۰۵ میلیون مرد و ۲۹۷ میلیون زن دچار چاقی بیش از حد بوده‌اند.

تاکنون عنوان می‌شد که اضافه‌وزن بیشتر در کشورهای صنعتی و ثروتمند به چشم می‌خورد اما محققان دانشگاه هاروارد نتیجه‌گرفته‌اند که این مشکل در کشورهایی که مردم‌شان درآمدهای بسیار پایین دارند نیزگسترش یافته است.

برای اندازه‌گیری اضافه وزن و چاقی افراد از فرمول Body-Mass-Index با نام مخفف BMI استفاده می‌شود که نسبت وزن را با قد مشخص می‌کند. محاسبه‌ی این فرمول به این ترتیب است که وزن فرد به کیلوگرم، تقسیم بر مربع قد او به واحد متر می‌شود. کسی که میزان BMI بدنش بیش از ۲۵ است اضافه وزن دارد و کسی که میزان BMIبدنش بیش از ۳۰ است چاق یا بیش از حد چاق به حساب می‌آید.

ساکنان کشورهای آسیایی با اضافه وزن کمتر

داده‌های این تحقیق طولانی مدت در رابطه با ۱۹۹ کشور مختلف استخراج شده‌اند. برخی از نتایج این پژوهش که حدود ۹ میلیون شرکت کننده را در بر می‌گیرد به شرح زیر است:

- در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۴ درصد زن‌ها و حدود ۱۰ درصد مردها چاقی غیرعادی داشته‌اند، در حالی که در سال ۱۹۸۰ تنها ۸ درصد زن‌ها و حدود ۵ درصد مردها دچار این عارضه بوده‌اند

- بیشترین تعداد افراد چاق در جزیره‌ی کوچک “نارو” در آبهای اقیانوس آرام به‌سر می‌برند

- در مقایسه‌ی کشورهای صنعتی، بیشترین افراد با اضافه وزن در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند. پس از آمریکا کشور نیوزیلند بیشترین افراد چاق را دارد. در این میان کمترین تعداد افراد چاق در کشور ژاپن به‌سر می‌برند.

- مردهای آلمانی در این مقایسه رتبه‌ی دهم و زن‌های آلمانی رتبه‌ی هفدهم را دارند

- در اروپا بالاترین میزان متوسط BMI را مردهای اهل چک و زن‌های اهل ترکیه دارند

- کمترین افراد با اضافه وزن متعلق به کشورهای آسیایی (بنگلادش و هند) و همچنین جمهوری کنگو در آفریقا هستند

میزان فشار خون و کلسترول


بر اساس داده‌های محققان، کشورهای صنعتی در رابطه با میزان فشار خون و کلسترول درسی سال اخیر پیشرفت مثبتی داشته‌اند. پژوهشگران بر این باورند که پیشگیری و درمان سریع، مصرف کمتر نمک و چربی‌های اشباع شده در کشورهای صنعتی نتیجه‌بخش بوده‌اند.

اما ساکنان کشور آلمان همراه با ایسلند و آندورا دارای بالاترین میزان کلسترول هستند. کشور یونان پایین‌ترین میزان را در این زمینه دارد.

مشکلات مربوط به فشار خون از سال ۱۹۸۰ میلادی به بعد در اروپا، آمریکا، کانادا و استرالیا کاهش یافته‌است. بیشترین میزان فشار خون در سال ۲۰۰۸ نزد مردم کشورهای بالتیک و همچنین شرق و غرب قاره‌ی آفریقا مشاهده شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha