در دو هفته اخیر وزارت بهداشت برای ۳۰ تا ۴۰ قلم داروی داخلی و تعدادی از داروهای وارداتی قیمت‌های جدید با افزایشی حدود 5 تا ۲۰ درصد اعلام کرد اما با توجه به تغییر نرخ ارز افزایش قیمت خودسرانه، احتکار و قاچاق دارو و بد اخلاقی‌های دیگر دور از انتظار نیست

سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: در دو هفته اخیر وزارت بهداشت برای ۳۰ تا ۴۰ قلم داروی داخلی و تعدادی از داروهای وارداتی قیمت‌های جدید با افزایشی حدود 5 تا ۲۰ درصد اعلام کرد اما با توجه به تغییر نرخ ارز افزایش قیمت خودسرانه، احتکار و قاچاق دارو و بد اخلاقی‌های دیگر دور از انتظار نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، حمید خویی ، در پاسخ به این پرسش که علت گران شدن نسبی برخی دارو در داروخانه‌ها طی هفته‌های اخیر توضیح داد: داروخانه‌ها به هیچ وجه اجازه گران کردن دارو را ندارند زیرا قیمت‌گذاری دارو در اختیار وزارت بهداشت است و اگر در جایی مرکز فروش دارو، دارو را گران کرده باشد قطعاً خلاف کرده و باید با آن برخورد شود.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت دارو طی یکی دو هفته گذشته بیشتر مربوط به داروهای وارداتی است که متأسفانه به علت افزایش نرخ ارز برخی توزیع کنندگان دارو قبل از خرید جدید به استقبال نرخ‌های جدید رفته و دارو را گران کرده‌اند که تخلف است.

خویی گفت: البته در هفته‌های اخیر وزارت بهداشت برای حدود ۳۰ تا ۴۰ قلم داروی تولید داخل قیمت جدید اعلام کرده که قیمت آنها در مجموع بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران افزود: دارویی که در شبکه رسمی توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع می‌شود باید با قیمت مصوب وزارت بهداشت فروخته شود اما با توجه به التهابات و نوسات بازار مانند تمام کالاها این التهابات به بازار دارو هم منتقل شده و می‌توان انتظار داشت که داروهای وارداتی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد طی هفته‌های اخیر گرانتر فروخته شده باشد که البته بنده این مسئله را تأیید نمی‌کنم.

خویی ادامه داد: به هر حال نوسانات بازار به طور طبیعی به بازار دارو هم منتقل می‌شود و در این فضا می‌توان انتظار داشت که فعل و انفعالات و کارهای غیر قانونی و غیر اخلاقی هم نسبت به گذشته بیشتر شود و برخی اقدام به افزایش خودسرانه قیمت دارو و فروش گرانتر دارو به مردم بکنند که کاری غیر اخلاقی، غیر قانونی و قابل پیگرد است.

وی گفت: برخی فعالان بازار دارویی متأسفانه با ارزیابی قیمت محموله‌های جدید دارویی و مواد اولیه آن از هم اکنون به استقبال قیمت‌های جدید می‌روند که قطعاً خلاف است.

خویی اضافه کرد: به نظر می‌رسد به علت ناآرامی در بازار و تحت تأثیر نوسانات و سیاستهای اقتصادی، بازار دارویی کشور نیز دچار التهاب بشود و در این فضا ممکن است شاهد افزایش احتکار و قاچاق دارو هم باشیم که مسئولان از هم اکنون باید جلوی آن را بگیرند و اجازه ندهند این اتقاق بیفتند زیرا سلامت مردم به خطر می‌افتد.

وی گفت:‌ هر گونه تغییر و تحول در بازار مهم است اما بازار دارو بسیار حساس تر است و باید با ثبات باشد.

خویی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی داروخانه‌ها دارو را با قیمتی بیش از آنچه بر روی آن درج شده به مشتری می‌فروشند توضیح داد: بنده تا به حال با چنین موردی برخورد نکرده‌ام اما اگر چنین مسئله‌ای پیش بیاید مشتری باید از داروخانه فاکتور و قیمت مصرف کننده را بخواهد و داروخانه نیز موظف است قیمت خرید جدید را که در فاکتور درج شده به مشتری نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha