یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 42428

شیر، مهم‌ترین بخش یك صبحانه سالم را تشكیل می‌دهد و می‌تواند شما را برای یك روز خوب آماده كند.

سلامت نیوز: بر اساس تحقیقی كه به تازگی در مجله بین‏ المللی تغذیه منتشر شده است، نوشیدن حداقل یك لیوان شیر در روز، نه‏ تنها بسیاری از مواد مغذی مهم را به بدن می‏رساند، بلكه روی عملكرد مغز و بدن نیز می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد. پژوهشگران در این تحقیق دریافتند بالغانی كه از شیر و محصولات لبنی بیشتری استفاده می‌كنند، در ارزیابی حافظه و دیگر آزمون‏های عملكرد مغز، نسبت به كسانی كه شیر كمتری مصرف می‌كنند یا اصلا مصرف نمی‌كنند، نمرات بیشتری كسب كرده‏اند. درواقع، افرادی كه شیر می‏خورند نسبت به كسانی كه شیر نمی‏خورند، یك‏پنجم دیگران در آزمون‏ها با شكست مواجه می‌شوند.

محققان دانشگاه «مین» بیش از 900 مرد و زن 23 تا 98 ساله را با انجام مجموعه‏ای از آزمون‏های مغزی (شامل تست‏های دیداری و گفتاری) و همچنین عادت مصرف شیر بررسی كردند. در این بررسی، كسانی را كه به طور متوسط حداقل یك لیوان شیر در روز مصرف می‌كردند با كسانی كه اصلا شیر و مواد لبنی مصرف نمی‌كردند (بدون در نظر گرفتن سن) مقایسه كردند. بیشترین نمره را افرادی به دست آوردند كه شیر مصرف می‌كردند. علاوه ‏بر این، افرادی كه روزانه شیر و لبنیات بیشتری مصرف می‌كردند، نسبت به كسانی كه كمتر شیر می‏خوردند، نمرات بیشتری گرفتند. این مزیت حتی با كنترل دیگر عامل‏هایی كه می‌توانند بر سلامت مغز تاثیر داشته باشند، مانند سلامت قلبی‏- عروقی و سبك زندگی و دیگر عامل‏های رژیم غذایی نیز پابرجا بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كسانی كه روزانه شیر می‏نوشند، رژیم غذایی سالم‏تری دارند. لازم به ذكر است مزیت‏های فراوان شیر (كه از سلامت استخوان‏ها تا سلامت قلبی‏- عروقی را دربرمی‏گیرد)، پیش از این ثابت شده بود، اما آنچه در این تحقیق اهمیت دارد پی بردن به نقش شیر در پیشگیری از افت عملكرد مغز است كه می‌تواند بیشترین تاثیر را روی افراد سالمند بگذارد. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما محققان معتقدند كه برخی از مواد مغذی موجود در شیر روی عملكرد مغز تاثیر دارند و می‌توانند به آسانی سبك زندگی فرد را تغییر دهند. این مساله به نوبه خود، فرصت لازم برای پیشگیری یا به تعویق انداختن روند اختلال عملكرد مغز را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

در پایان ذكر این نكته ضروری است كه برای داشتن مغزی سالم، روزتان را با یك لیوان شیر كم‏چرب یا بدون چربی آغاز كنید. در واقع شیر، مهم‌ترین بخش یك صبحانه سالم را تشكیل می‌دهد و می‌تواند شما را برای یك روز خوب آماده كند. گفتنی است در برنامه راهنمای تغذیه‏ 2010 برای آمریكاییان، توصیه شده است كه بالغان روزانه سه لیوان شیر كم‏چرب یا بدون چربی بنوشند، چرا كه در هر 200 گرم شیر، 9 ماده غذایی اساسی مانند كلسیم و ویتامین D وجود دارد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha