سلامت نیوز : دبیر انجمن تالاسمی ایران با انتقاد از کمبود شدید داروی تزریقی بیماران تالاسمی در ماه‌های اخیر گفت: متأسفانه در ما‌ه‌های گذشته نه تنها فکری برای ذخیره‌سازی این داروها نشده است بلکه توزیع داروهای موجود هم به‌طور کامل انجام نگرفته است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرغم تلاش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه حل مشکل کمبود داروی بیماران تالاسمی، کمبود داروهای مورد نیاز بیماران همچنان ادامه دارد.

محمدرضا مشهدی، با انتقاد از کمبود شدید داروی تزریقی بیماران تالاسمی در ماه‌های اخیر اظهار داشت: داروی بیماران خاص یک کالای استراتژیک است که باید همواره ذخیره مناسبی از آن در کشور موجود باشد.

وی افزود: متأسفانه در ما‌ه‌های گذشته نه تنها فکری برای ذخیره‌سازی این داروها نشده است بلکه توزیع داروهای موجود هم به‌طور کامل انجام ‌نگرفته است. آنچنانکه بسیاری از بیماران به‌ویژه در شهرستان‌ها قادر بوده‌اند که تنها نیمی از داروی موردنیاز خود را در قالب سهمیه ماهیانه دریافت کنند.

مشهدی بیان داشت: داروهای خوراکی تولید داخل در دسترس بیماران تالاسمی است و این داروها با استقبال مناسبی از سوی بیماران تالاسمی و پزشکان درمانگر مواجه شده‌اند.

مشهدی با ذکر اینکه حمایت بیشتر از داروی اکس جید که در حال حاضر با مشارکت شرکت بین‌المللی نوارتیس در ایران تولید می‌شود می‌تواند نه تنها زمینه رقابت و ارتقاء کیفیت را در داروهای دفع ‌کننده آهن فراهم کند بلکه می‌تواند منجر به کاهش وابستگی جمعیت بیماران به داروهای تزریقی شود.

دبیر انجمن تالاسمی ایران همچنین از نحوه برخورد کارشناسان و مشاوران مدیریت سلامت کشور با بیماران تالاسمی انتقاد کرد و افزود: با نگاهی گذرا به آمار و ارقام می‌توان دریافت که سهم ۲۰ هزار بیمار تالاسمی کشور از حمایت‌های دولتی به نسبت سایر گروه‌های بیماران بسیار ناچیز است به نحوی که ۲۰۰ بیمار مصرف‌کننده فاکتورهای نوترکیب بیش از ۲ برابر جمعیت بیماران تالاسمی از موهبت یارانه‌ها و حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

مشهدی تصریح کرد: کارشناسی‌ها باید بر اساس اولویت‌های کشور باشد نه بر اساس سلایق شخصی، لذا نمی‌توان در برخورد با بیماران تالاسمی نیازهای این بیماران را در نظر نگرفت.

مینا رجبعلیخان که خود یک فرد مبتلا به تالاسمی است در خصوص مشکلات درمانی افراد تالاسمی نیز می‌گوید: مشکلات بیماران تالاسمی فقط به کمبود دارو ختم نمی‌شود، بلکه تجهیزات مورد نیاز بیماران همچون پمپ دسفرال با کیفیت مناسب، نبود بخش‌های مناسب درمان بیماران بزرگسال، عدم پوشش مناسب بیمه‌ای برای درمان عوارض ناشی از پیشرفت سندرم تالاسمی همچون دیابت و نارسایی‌های قلبی از جمله این مشکلات است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی فقط یک تا ۲ داروخانه دولتی بعد از مدت‌ها عدم دسترسی بیماران به دسفرال، این دارو را به تعداد ۳۰ عدد در یک ماه تحویل بیماران می‌دهند در حالی که هر بیمار بزرگسال در ماه به تعداد ۱۰۰ تا ۱۲۰ عدد آمپول دسفرال نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha