سلامت نیوز : کیفیت خواب شب بر روی نحوه کارکرد خلق روزانه ما تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، کارشناس بهداشت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور ضمن بیان این مطلب افزود: خواب برای انسان یک خوشبختی به حساب می‌آید، زیرا که تمام تنش‌ها و ناملایمات روز در زمان خواب به پایان می‌رسد.

سوسن رفیعی با اشاره به اینکه انسان حدود یک سوم عمر خود را در خواب به‌سر می‌برد، خاطرنشان کرد: از طرفی اختلالات خواب از شایع‌ترین شکایات بیمارانی است که به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک سوم کسانی که به پزشک عمومی مراجعه می کنند و دو سوم مراجعان روان‌پزشکی از خواب‌شان اظهار نارضایتی می‌کنند، تاکید کرد: بهداشت خواب کمک شایان توجهی به کاهش اختلالات خواب و مشکلات ناشی از آن می‌کند.

 وی از بی‌خوابی، پرخوابی، کابوس، راه رفتن، صحبت کردن در خواب و فلج خواب به‌عنوان اختلالات خواب نام برد و درباره اصول بهداشتی خواب، توضیح داد: سعی کنید ساعت خوابیدن و برخاستن از خواب ثابت داشته باشید و قبل از خواب از تماشا کردن تلویزیون، مطالعه جدی و خواندن مطالب تنش زا، مصرف مواد تحریک زا مثل الکل، سیگار و مواد کافئین دار مثل چای یا قهوه پرهیز شود. رفیعی یادآور شد: 20 دقیقه حمام آب گرم قبل از خواب کمک کننده است.

 وی با اشاره به اینکه استفاده از موسیقی ملایم یا صدای کم رادیو برای کاستن افکار آزارنده مفید است، تصریح کرد: دعا و نماز قبل از خواب(با توجه به زمینه فردی) موثر است.
کارشناس بهداشت روان دانشکده علوم پزشکی نیشابور با تاکید بر اینکه فاصله بین خواب و شام خوردن حداقل یک تا یک ساعت و نیم باشد، استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی، بالش و لحاف مناسب و حرارت مناسب اتاق را در داشتن خواب مناسب موثر توصیف کرد.

وی اضافه کرد: از تخت‌خواب فقط صرفا برای خواب نه مطالعه و تماشاکردن تلویزیون استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha