شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 42906

روغن سیاه دانه که در یک متن باستانی به عنوان «درمان هر بیماری به جز مرگ»توصیف شده است، خاصیت های درمانی مختلفی را دارا است.

مصرف سیاه‌دانه فشار خون را تنظیم می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، دانه های گیاه سیاهدانه در جنوب اروپا، خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می روید؛ به نام‌های سیاه‌دانه، زیره سیاه، گل رازیانه، زیره سیاه و گشنیز رومی نیز شناخته می‌شود.

روغن سیاه دانه از این دانه ها استخراج می شود. کپسول های روغن را ممکن است در فروشگاه های بهداشتی و آنلاین پیدا کنید. هم روغن و هم دانه ها که می توانند به صورت خام یا کمی برشته شده مصرف شوند، از دیرباز به عنوان یک گیاه دارویی در مناطقی که N. sativa رشد می کند استفاده می شده است.

فواید سلامتی سیاه دانه

نشان داده شده است که در صورت مصرف، روغن سیاه دانه فواید سلامتی متعددی دارد و ممکن است در شرایط زیر کمک کند:

  • التهاب
  • آسم
  • کلسترول بالا
  • سندرم متابولیک
  • اختلالات خود ایمنی
  • دیابت

روغن سیاه دانه را می توان به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

مطالعات در مقیاس کوچک اثرات مثبتی را برای اگزما، پسوریازیس و آکنه نشان داده اند.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی فواید و عوارض بالقوه استفاده از سیاه دانه و روغن سیاه دانه مورد نیاز است.

ارزش غذایی سیاه دانه

یک قاشق چایخوری روغن سیاه دانه حاوی:

  • کالری: 45
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 5 گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • فیبر: 0 گرم

سیاه دانه منبع خوبی از:

  • کلسیم
  • آهن
  • فلز روی
  • فلز مس
  • تیامین
  • نیاسین
  • فسفر
  • اسید فولیک

فواید دارویی سیاه دانه عمدتاً به دلیل ترکیب فعال اصلی آن به نام تیموکینون است که دارای خواص آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و سایر خواص درمانی است که از بدن در برابر آسیب سلولی و بیماری های مزمن محافظت می کند.

مزایای بالقوه سیاه دانه و روغن سیاه دانه برای سلامتی

سیاه دانه همراه با ارائه طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، فواید بالقوه زیادی برای سلامتی نشان داده است:

اثرات ضد التهابی سیاه دانه

سیاه دانه در مطالعات بالینی ثابت کرده است که التهاب را کاهش داده و در بهبود علائم افراد مبتلا به آسم موثر بوده است
این اثرات همراه با خواص آنتی اکسیدانی آن به جلوگیری از اختلالات گوارشی و تسکین علائم مرتبط کمک می کند.
سیاه دانه حتی ممکن است به التهاب عصبی یا التهاب بافت مغز کمک کند، که ممکن است در درمان بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کننده باشد.

اختلالات متابولیک و کمک به کاهش وزن

زمانی که روغن سیاه دانه به عنوان مکمل مصرف شود، می تواند به افراد در مبارزه با چاقی و اختلالات متابولیک کمک کند. مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از آن به عنوان مکمل ممکن است وزن بدن و BMI را کاهش دهد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کاهش فشار خون و کلسترول

تحقیقات اولیه نشان داده است که سیاه دانه ممکن است به کاهش فشار خون در افراد سالم کمک کند.

همچنین باعث کاهش کلسترول می شود. زنانی که مکمل های سیاه دانه را با رژیم غذایی کم کالری ترکیب می کردند، کلسترول خود را بیشتر از زنانی که مکمل مصرف نمی کردند، کاهش دادند.

کاهش قند خون

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که مکمل های سیاه دانه مصرف می کنند، سطح قند خون پایین تری را نشان داده اند که خطر کمتری برای عوارض مرتبط با دیابت در آینده دارند.

خطرات بالقوه سیاه دانه و روغن سیاه دانه

سیاه دانه و روغن سیاه دانه تا حد زیادی در دوزهای کوچک بی خطر هستند، اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی کمی را تجربه کنند. قبل از مصرف مکمل های سیاه دانه موارد زیر را در نظر بگیرید:

مشکلات گوارشی

برخی افراد پس از مصرف سیاه دانه، حالت تهوع و نفخ را گزارش کرده اند.

تداخل دارویی

از آنجایی که سیاه دانه می تواند متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است با برخی از داروهای تجویزی تداخل داشته باشد. اگر از داروهایی استفاده می کنید که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، با پزشک خود صحبت کنید.

سیاه دانه در درمان سینوزیت موثر است

یک محقق طب اسلامی گفت: مصرف سیاه‌دانه رطوبت و تری را از بدن خارج می‌کند و برای کسانی که دچار سینوزیت هستند، بسیار مفید بوده همچنین در تنظیم فشارخون و رفع پروستات خوش‌خیم مؤثر است.

سیدمحمدابراهیم ابراهیمی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سیاه‌دانه دارای طبیعت گرم و خشک است و در طب سنتی کاربرد فراوان دارد.

وی گفت: مصرف سیاه‌دانه برای تنظیم فشارخون، رفع پروستات خوش‌خیم، رفع تری و رطوبت بدن مفید است؛ طبق تحقیقی که در آمریکا درباره خواص سیاه‌دانه انجام شد، بیش از هزار ماده ضدسرطانی در سیاه‌دانه یافت شد.

این محقق طب اسلامی اضافه کرد: مصرف سیاه‌دانه برای افرادی که سکته کرده‌اند، بسیار مفید است همچنین از بروز سکته در افراد پیشگیری می‌کند.

ابراهیمی بیان داشت: مصرف سیاه‌دانه برای کسانی که در بدنشان تومورهای خوش‌خیم بروز پیدا می‌کند تا حدی می‌تواند مانع از بروز تومورهای خوش‌خیم شود.

وی عنوان کرد: مالیدن روغن سیاه‌دانه به سر مانع از ریزش مو می‌شود و رشد موها را افزایش می‌دهد همچنین ماساژ صورت با روغن سیاه‌دانه می‌تواند موجب شفافیت و بهبود پوست صورت شود و روغن سیاه‌دانه سیاهی زیرچشم را از بین می‌برد.

این محقق طب اسلامی تصریح کرد: مصرف سیاه‌دانه رطوبت و تری را از بدن خارج می‌کند و برای کسانی که دچار سینوزیت هستند، بسیار مفید است. این افراد می‌توانند 21 عدد سیاه‌دانه را در مقداری آب به مدت 12 ساعت خیس کرده و به وسیله قطره چکان چند قطره از آب آن را وارد بینی کنند که این کار سینوزیت را از بین می‌برد.

ابراهیمی عنوان کرد: افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، بیش از 21 عدد سیاهدانه در روز مصرف نکنند زیرا موجب افزایش گرمی بدنشان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
    سلام گرام در باره سیاه دانه و روغن آن چیزی بجز تكرار یک سری کلمات که همه سایتهای ایران از روی هم رونویس کرده اند چیز مطلب یا راهنمایی دیگری نمی بینم . مثلاً : ۱_ برای درمان فشار خون چطور ، چه وقت ( قبل از غذا ، بعد از غذا ، ناشتا ، قبل از خواب ) از خود سیاه دانه استفاده شود . ۲_ از روغن سیاه دانه هم همینطور ( چگونه ، چه مقدار ، چه زمان ، ناشتا یا غیره ) چطور استفاده شود مؤثر است متشکر می شود اگر جواب مورد انتظارم را بدهید . در ضمن برای درمان دیابت نوع دوم هم اگر پاسخی کاملتر از آنچه تا کنون شما و دیگران بطور کلی داده اید اگر بدهید بسیار سپاسگزار هستم . مخصوصآ در باره روغن سیاه دانه و رز استفاده از آن برایم ابل توجه است . با سپاس فراوان . زهرا