شنبه ۱۶ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 430

دیابت قابل پیش گیری و پس از ابتلا قابل کنترل است.

بیماری دیابت قابل کنترل است
به نقل از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، تحقیقات یک پزشک مالزیایی نشان داده است که نزدیک به 2/1 میلیون نفر از مردم مالزی مبتلا به دیابت و نیمی از آنها از بیماری خود باخبر بوده و 30 درصد از جمعیت مالزی اضافه وزنی دارند که خطر ابتلا به دیابت را برا‌ی آنها جدی‌تر می‌کند.
دیابت بیماری مزمنی است که ابتلا به آن سبب می‌شود بدن نتواند میزان انسولین لازم را ترشح کرده و یا قدرت شکستن گلوکز در خون را از دست می‌دهد.
از نشانه‌های ابتلا به دیابت، گرسنگی و تشنگی مدام، دفع ادرار زیاد، تعرق زیاد، و از دست دادن وزن بدن است.
2 نوع اصلی بیماری دیابتی وجود دارد، دیابت نوع 1 که وابسته به انسولین است و در آن بدن قادر به تولید انسولین نیست و غالباً بین بچه‌ها و بزرگسالان جوان شایع است و افراد مبتلا از طریق تزریق انسولین می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.
دیابت نوع 2 که وابسته به انسولین نیست و در آن بدن انسولین تشرح می‌کند ولی قادر به استفاده از انسولین ترشح شده نمی‌باشد این نوع دیابت معمولاً با اضافه وزن همراه است.
بالا رفتن میزان قند خون در دراز مدت مشکل بحرانی دیابت را پدید می آورد و در صورت عدم توجه به به درمان و کنترل آن این بیماری می‌تواند مشکلاتی از قبیل نابینایی قطع عضو، تخریب ارگان‌های داخلی بدن را به وجود  آورد.
انجمن دیابت مالزی اعلام کرد، تغذیه مناسب و رژیم‌های مربوط به دیابت، انجام حرکات ورزشی مداوم و استفاده از داروهای انسولین از راه‌ های تنظیم میزان سطح قند در خون است. منظور از تغذیه مناسب از استفاده از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی ( به میزان لازم) ویتامین‌ها و مواد معدنی است مصرف مواد غذایی چون انواع لوبیا مخصوصاً لوبیای خشک عدس نان‌های سبوس دار، غلات بیسکویت شور، و انواع میوه و سبزیجات از بهترین راه‌های کنترل قند خون است. پروتئین‌هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند بهتر است در گوشت‌های کم چربی باشند. مواد فیبردار نیز در پایین نگه داشتن قند خون کمک می‌کنند.
ولی در بین تمام موارد گفته شده لوبیا، نان سبوس دار و میوه سبزی جات بیش از همه توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha