جمعه ۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
سلامت نیوز: پژوهشگران آمریکایی واکسنی برای ویروس هپاتیت C ساخته‌اند که که آنتی‌بادی‌های تولیدشده بوسیله آن بر روی انواع عمده متفاوت این ویروس موثر است.

به گزارش گیزمگ مایکل هافتون و همکارانش در دانشگاه آلبرتا در آمریکا واکسنی را بر ضد ویروس هپاتیت C را از یک گونه واحد این ویروس تولید کرده‌اند که بدن را به تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس وا می‌دارد، و از این مهمتر این آنتی‌بادی‌ها بر همه انواع شناخته شده دیگر این ویروس هم موثرند.

وجود ویروس هپاتیت C در دهه 1970 حدس زده شده بود، اما تا سال 1989 طول کشید تا گروهی از دانشمندان به سرپرستی مایکل هافتون این ویروس را شناسایی کردند. ابتلا به این ویروس که تخمین زده می‌شود 130 تا 170 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده باشد، اغلب بی‌علامت است، اما این عفونت ویروسی می‌تواند به تخریب بافت کبد و ایجاد سیروز کبدی بینجامد.

گرچه داروهایی برای درمان این عفونت با ویروس هپاتیت C وجود دارند، اما در همه بیماران موثر نیستند و بین 20 تا 30 درصد از افراد آلوده به این ویروس دچار بیماری کبدی می‌شوند.

از آنجایی که بیماری‌زایی ویروس هپاتیت C از ویروس ایدز یا HIV شدیدتر است، تصور بر این بود که ساختن واکسنی که بر همه انواع این ویروس در سراسر جهان موثر باشد، ناممکن است.

اما هافتون و همکارش جان لاو در دانشگاه آلبرتا در تداوم کاری که بیش از 10 سال پیش در شرکت نوارتریس آغاز کرده بودند، نشان دادند که افرادی که واکسن تولیدی نه تنها باعث تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ویروس هپاتیت C می‌شود، بلکه این واکسن توانایی تولید آنتی‌بادی‌های وسیع‌الطیفی را دارد که بر همه گونه‌های عمده متفاوت این ویروس موثر است.

به گفته هافتون تولید واکسنی با چنین مشخصاتی قدم بزرگی به جلو برای پیشگیری از هپاتیت C است.

البته او می‌گوید این واکسن فعلا در مرحله مقدماتی است و ممکن است پنج تا هفت سال طول بکشد تا  به تایید برسد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha