شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 43230
سلامت نیوز: اگر در مرحله انتخاب قرار دارید این مقاله مناسب شما نیست .اما اگر ازدواج کرده اید و با همسرتان هم سن هستید یا در ردیف سنی نزدیک به هم هستید ،خواندن این مقاله می تواند به بهبود روابط شما و اصلاح بینشتان کمک کند.

شما از مرحله انتخاب عبور کرده اید و ازدواج کرده اید اکنون دیگر به حرفهایی که مربوط به مضرات هم سن بودن همسران هست و بحثهایی که  بزرگتر بودن مرد را توصیه می کند ،نباید گوش کنید. توجه کردن به این چیزها باعث حساسیت و ضعف اعتماد به نفس یا دلسردی نسبت به همسرتان می شود .اکنون باید به انتخاب خودتان احترام بگذارید و فقط جنبه های مثبت ازدواجتان را مد نظر داشته باشید.

بی جهت مشکلات زندگیتان را به این مسئله ربط ندهید.هم سن بودن از بعضی جهات می تواند خوب باشد .اغلب بهترین شکل دوستیها در بین افراد هم سن به وجود می آید.

همکلاسی ها که معمولا بهترین دوستان هم هستند ،افرادی هم سن  هستند. شاید اگر دقت کنید متوجه می شوید با هم سن و سالهای خودتان بهتر می توانید ارتباط برقرار کنید و کمتر از هم دلخور می شوید .شاید قدیمی ترین دوستان شما همان هایی باشند که همسنتان هستند.

هم سن بودن ،در صورتی که با هم وطن و همشهری بودن، هم در آمیزد، می تواند خصوصیات اخلاقی و احساسات مشترکی را برای همسران پدید آورد که در ایجاد دوستی ها و درک متقابل، ارزشمند به حساب می آیند. بر اساس گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، ، "فاکتور سن" بیش از سایر فاکتورها از قبیل سطح فرهنگی و یا ریشه های جغرافیایی در ایجاد حس مشترک میان زن و شوهر نقش دارد. همسن بودن به این معنا است که زن و شوهر هر دو از دلبستگی‌های مشابهی در  سیاست و ... و مسائل مربوط به یک نسل برخوردارند به طوری که 17 درصد از جدایی ها در مواردی اتفاق می افتد که این اشتراکات وجود ندارند».(تبیان ، مقاله چه اختلاف سنی مطلوب است؟ )

دکتر ساروخانى در کتاب جامعه شناسى خانواده به نقل از کارسون مى نویسد: «چون انتظارات و شیوه نگرش اشخاص در سنین مختلف فرق مى کند و بین افرادى که در سن متفاوت هستند در فرهنگ و اندیشه نیز تفاوت وجود دارد از اینرو تفاوت سنى ،با خود ،تفاوت هاى وسیع فرهنگى و جهان بینى را به همراه خواهد آورد و بر بقاى زوجیت و سعادت زناشویى تأثیر خواهد گذارد.»(برگرفته از مقاله بازکاوی تفاوت سنی همسران ،سایت موسسه پیوند آگاهانه )
قرآن کریم وقتی که درباره همسران بهشتی سخن می گوید،آنها را جوان و مثل هم معرفی می کند و سخنی از کوچکتر بودن زنان به میان نمی آورد .«و کواعب اترابا»

یکی از عمده ترین معایب "هم سنی" را مسئله عدم تکیه و حمایت مرد بر زن می دانند. زن دوست دارد با مردی زندگی کند که برای او تکیه گاه باشد و بتواند از او حمایت کند .مرد هم دوست دارد با زنی ازدواج کند که بتواند به او اتکا کند و از حمایت و سرپرستی او لذت ببرد. به همین دلیل می گویند چنین امتیازی وقتی در اختیار همسران قرار می گیرد که مرد از همسرش بزرگتر باشد.
همسر، ازدواج

اما این یک قاعده کلی نیست .چه  بسا مردهایی که ذاتا ضعیف النفس هستند و در هر رابطه ای اختیار و تسلط در رابطه را به طرف مقابل واگذار می کنند و چه بسیار زنانی که مستبد و خودسر هستند و در هر رابطه ای مصرند اختیار رابطه را به دست خود بگیرند و کاری به نظر طرف مقابل ندارند .بنابراین اگر چه کوچکتر بودن زن به حمایت بیشتر مرد کمک می کند اما حمایت مرد فقط در گرو این مسئله نیست بلکه بیشتر به اخلاق و شخصیت طرفین بستگی دارد.

شما می توانید با همسر همسنتان زندگی کنید ولی از جاده ی طبیعت خارج نشوید .اینکه زندگی با  همسر همسن در قدیم بد و نامناسب تلقی می شده بیشتر مربوط به مدلهای سنتی زندگی قدیمی بوده است .

اما در زندگی های امروزی که مردسالاری یا زن سالاری مطلوب شمرده نمی شود بلکه سعی در تفاهم و توافق است ،دیگر ازدواج با همسر همسن عیب حساب نمی شود بلکه می تواند در ایجاد خوشبختی کمک کننده و مفید هم باشد.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha