شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 43276
سلامت نیوز: اكثر ما عقیده داریم برای پذیرایی عید، باید تمام ظروف شیرینی موجود در خانه تا حد امكان پر و پیمان باشد و انواع شیرینی‌های موجود در قنادی محل را در برگیرد.

بنابراین ظروف بزرگ و اصلی را با انواع شیرینی تر و خشك و ظروف كوچك را با انواعی از آبنبات‌ها پر می‌كنیم، اما سوال اینجاست آبنبات‌هایی كه این روزها در طرح‌ها و رنگ‌های فریبنده با طعم‌هایی به یاد ماندنی تهیه و عرضه می‌شوند چه خصوصیاتی دارند؟ ارزش تغذیه‌ای آنها چه میزان است؟ آیا طعم و رنگ‌های به كار رفته در این محصولات از كنسانتره طبیعی میوه‌جات تهیه می‌شود؟

آبنبات‌هایی با طعم متفاوت

آبنبات انواع مختلفی داشته و طیف وسیعی از شیرینی‌های قنادی را در بر می‌گیرد. آبنبات قیچی، تافی، پاستیل، شكر پنیر، نبات، سوهان عسلی، پولكی و... از این جمله‌اند كه گاهی در پذیرایی‌ها استفاده می‌شوند.

ساده‌ترین نوع آبنبات از مخلوط شكر با آب به همراه افزودنی‌های طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده و برخی اسیدهای آلی تهیه می‌شود. برای تولید آبنبات، شربت غلیظ شكر را تا حدی می‌جوشانند تا اشباع و كاراملی شود.

در اثر حرارت زیاد، رطوبت محصول كم، غلظت شكر زیاد و آبنبات سخت و شكننده به دست می‌آید، اما در حرارت كم، رطوبت محصول زیاد، غلظت شكر كم و آبنبات نرم تولید می‌شود.

خوب است بدانید در تافی‌ها كه از گروه آبنبات نرم هستند، علاوه بر شكر و آب از شیر، خامه یا كره استفاده می‌شود. در پاستیل‌ها هم كه نوعی آبنبات جویدنی هستند، ژلاتین پایه اصلی آن بوده و در شكرپنیر یا مارشمالو كه نوعی آبنبات خمیری و اسفنجی است نشاسته و ژله جزء جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود.

ارزش تغذیه‌ای آبنبات‌ها چشمگیر نیست

آبنبات‌ها ارزش تغذیه‌ای قابل توجهی ندارند و مصرف بیش از اندازه آنها بخصوص پیش از صرف وعده‌های اصلی غذا، جلوی اشتها را گرفته و به دلیل عدم تامین نیازهای تغذیه‌ای موجب سوءتغذیه خواهد شد. از طرفی به دلیل آن كه حجم زیادی از آبنبات را شكر تشكیل می‌دهد، مصرف مقدار كم آن نیز كالری زیادی ایجاد كرده و چاق‌كننده است.

مهم‌تر آن‌كه مازاد قند این محصول در بدن به چربی تبدیل شده و علاوه بر افزایش ناگهانی قند موجب افزایش تدریجی چربی و تری‌گلیسیرید نیز می‌شود.

در میان آبنبات‌ها، تافی شیری، نارگیلی، خامه‌ای و میوه‌ای به دلیل دارا بودن شیر خشك، كره، خامه، پودر نارگیل و كنسانتره برخی میوه‌جات تا حدودی ارزش تغذیه‌ای داشته ولی پركالری‌تر از سایر آبنبات‌ها هستند؛ البته این را هم بدانید كه این روزها اغلب تافی‌ها و آبنبات‌های میوه‌ای حاوی اسانس شیمیایی میوه‌جات و رنگ‌های سنتزی بوده و عصاره میوه در تركیب آنها كمتر یافت می‌شود.

در واقع این محصولات تركیبی از شكر، رنگ و اسانس هستند؛ بنابراین خرید آبنبات و تافی را جزو آخرین گزینه‌های انتخاب خود به عنوان شیرینی عید بدانید.

پس از خوردن آبنبات مسواك بزنید

اگر میل به خوردن آبنبات دارید یا برای داشتن دهانی خوشبو به طور مداوم از آبنبات‌های نعنایی و ترش استفاده می‌كنید، بدانید كه قند موجود در آبنبات توسط میكروارگانیسم‌های موجود در دهان تخمیر و تبدیل به اسید می‌شود.

این اسیدها براحتی كلسیم مینای دندان را در خود حل كرده و سطح دندان را مستعد پوسیدگی می‌كنند. بنابراین اگر آبنبات‌خور قهاری هستید و نمی‌توانید از خوردن آن دست بكشید، از نوع بدون شكر این محصول استفاده كنید.

شیرین‌كننده‌های مصنوعی یا ضعیف‌شده‌ای كه در این نوع آبنبات‌ها به كار رفته از تخمیر و تولید اسید در دهان جلوگیری و پوسیدگی دندان را به حداقل می‌رسانند.

آبنبات هم تاریخ مصرف دارد


برخی افراد به این تصور كه آبنبات از شكر تهیه شده و ارزش تغذیه‌ای چندانی برای فاسد شدن ندارد، آن را به صورت كیلویی خریداری كرده و به تاریخ مصرف وحتی مجوز بهداشت آن هم توجهی نمی‌كنند، اما باید بدانید در آبنبات‌های امروزی از مواد نگهدارنده، پایداركننده، طعم‌دهنده و رنگی به وفور استفاده می‌شود.

این مواد خود دارای تاریخ مصرف هستند و اگر خارج از این تاریخ مصرف شوند، برای سلامت مصرف‌كننده بسیار مخاطره‌آمیز خواهند شد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha