سلامت نیوز : می‌گویند آرایشگاه‌ها برای گرفتن مجوز باید نکات بهداشتی زیادی را رعایت کنند اما چه بسیارند آرایشگاه‌هایی که در خفا مشتریان خاص خود را دارند و رعایت نکات بهداشتی و سلامت در آنها نظارت نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، زرد، آبی، سبز، بنفش، صورتی، قرمز اینجا آسمان نیست اشتباه نکنید رنگین کمان را نمی‌گویم مشغول شمردن رنگ‌هایی که آرایشگر لا‌به لای موهایش درآورده هستم. صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر وقتش را صرف کرده تا به این شکل درآید، اما خبر ندارد آن پشت در اتاقی که رنگ را درست می‌کنند چه خبر است.

کاسه رنگ و قلم‌موی همگانی
یک کاسه رنگ و یک قلم‌مو که معلوم نیست برای چند نفر استفاده شده و دوباره مواد رنگ را در دل خود جای داده تا موهای دیگری را رنگ و وارنگ کند و شاید تنها شست و شوی ساده با آب، آن هم نه برای ضد عفونی بلکه برای بردن رنگ‌های قبلی تنها شوینده‌ای باشد که در این بین استفاده می‌شود.

آن طرف‌تر، هر یک ربع یکبار یک نفر جایش را به نفر بعدی می‌دهد موچین تند تند زیر ابروها راه می‌رود و پس از پیرایش باز همان موچین ‌برای دیگری استفاده می‌شود.

استفاده یک موچین برای همه مشکلی ندارد، شما حساسید
وقتی اعتراض می‌شود می‌گوید: خانم چقدر شما حساسی یک وسیله فلزی آن هم برای ابرو که مشکلی ایجاد نمی‌کند. همه مشتری‌ها هم خودشان تمیز هستند، نظافت را رعایت می‌کنند ولی اگر شما خیلی وسواس دارید خودتان یک دانه موچین برای خود بیاورید البته باید مدلی باشد که بتوانم با آن کار کنم.

این همه ماجرا نیست. برس‌هایی که برای براشینگ (حالت دادن مو) استفاده می‌شود، حوله برای خشک کردن مو، پیش‌بندها، تیغ اصلاح، شانه و کاسه‌های رنگ که گاهی چند بار مصرف هستند و از سر یک مشتری به سراغ مشتری دیگر می‌روند و حال این میان چه بیماری‌های پوستی یا عفونی منتقل می‌شود، خدا می‌داند.

وسایل پیرایش باید با اتوکلاو ضدعفونی شود؛ کاری که ما نمی‌کنیم
آزاده مرسلی آرایشگری است که سالهاست در یکی از مناطق مرکزی شهر به این حرفه مشغول است.

او درباره سلامت و رعایت بهداشت وسایل آرایشگری می‌گوید: ابزار پیرایش مانند قیچی و موچین قاعدتاً باید با دستگاه‌های اتوکلاو ضد عفونی شوند ولی ما این امکان را نداریم و فقط با پنبه و الکل هر مرتبه پس از اصلاح آن را پاک می‌کنیم تا برای فرد دیگری استفاده کنیم.

وی می‌افزاید: همچنین برس‌های مخصوص مو را نمی‌توانیم هر روز و برای هر نفر ضد عفونی کنیم مگر اینکه مشتری بسته‌های کامل برس را برای خود بخرد که هزینه 15 تا 30 هزار تومانی در پی دارد ولی 2 روز یکبار برس‌های مو را داخل وایتکس (ماده ضد عفونی کننده و سفید کننده) قرار می‌دهیم. رنگ هم خودش حالت اسیدی دارد و قلم مو و کاسه رنگ را ضد عفونی می‌کند و دغدغه چندانی نداریم و فقط آن را می‌شوییم.

مرسلی می‌گوید: پیش‌بند، هدبند و حوله‌هایمان یکبار مصرف است. البته آرایشگاه ما تابلو ندارد و در نتیجه کسی نظارتی بر ما دارد و ما خودمان نکاتی که به ذهنمان می‌رسد را رعایت می‌کنیم.

بازرسی فقط برای آرایشگاه‌های با مجوز است
بازرس اتحادیه صنف آرایشگران هر از گاهی به آنهایی که مجوز وزارت کار و تابلو دارند سری می‌زند و وضعیت تهویه هوا، استریل کردن وسایل، پوشش کف و دیوار و نحوه ششت و شو و استفاده مواد را بازرسی می‌کند.

علی افشاری جوان ۳۳ ساله‌ای است که یک مغازه ۱۲ متری به عنوان آرایشگاه مردانه دارد که روزانه پاسخگوی مشتریان زیادی است.

دستگاه اتو کلاو کوچکی در کنار مغازه به چشم می‌خورند که به گفته خودش آن را ۱۲۰ هزار تومان خریده و ۳ سری سِت اصلاح دارد که پس از هر بار مصرف وسایل را در آن می‌گذارد تا استریل شود و از سِت بعدی استفاده می‌کند.

وی می‌گوید: اجازه نداریم دیوار آرایشگاه را هر طور دلمان می‌خواهد تزئین کنیم حتماً باید دیوار و کف سنگ باشد تا ضدعفونی و نظافت آن راحت‌تر باشد. برای هر مشتری گردن‌بند یکبار مصرف داریم. تیغ ماشین اصلاح را هم با الکل ضدعفونی می‌کنیم.

افشاری ادامه می‌دهد: خدا را شکر در این منطقه اکثر مشتریان نظافت فردی را رعایت می‌کنند و خیلی درگیر این مسائل نیستیم و افراد مشکل‌دار مانند معتادان تزریقی را هم پذیرش نمی‌کنیم چون حتی برای سلامت خودمان هم نگران می‌شویم. اتحادیه هم بسته‌های تیغ با قیمت مناسب در اختیارمان قرار می‌دهد تا برای اصلاح هر مشتری از تیغ نو استفاده کنیم.

تزریق ژل و بوتاکس به جای مطب در آرایشگاه‌ها
فرح اسلامی از جمله آرایشگرانی است که بدون مجوز در منطقه بلوار کاوه در یک آپارتمان ۱۰۰ متری در امور پیرایشی و زیبایی خانم‌ها مشغول است.

از لیست روی دیوار معلوم است به جز پیرایش و کارهای اولیه خدمات دیگری ماند بوتاکس و تزریق ژل گرفته تا تاتوی ابرو و بدن، ترمیم ابرو و حتی پاکسازی پوست هم در این آرایشگاه انجام می‌شود.

به گفته صاحب آرایشگاه کارهایی مانند بوتاکس و تزریق ژل توسط یک پزشک و با تعیین وقت قبلی صورت می‌گیرد.

و سوال اینجاست نظارت بر آرایشگاهی که حتی برای کارهای پیرایشی عادی مجوز ندارد و کارهایی که باید در مطب انجام شود هم در این مکان رخ می‌دهد بر عهده کیست؟

اسلامی در مورد رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری در آرایشگاه تاکید می‌کند: در هنگام تاتو (خالکوبی ابرو) از سوزن یکبار مصرف و کاسه یکبار مصرف استفاده می‌کنیم چرا که هزار تومان هزینه‌ای نیست که خطر انتقال بیماری را به جان بخریم.

از طرفی خود ما هم که با افراد مختلف در ارتباطیم باید مراقب سلامت خود باشیم. در نتیجه استفاده از دستکش و ماسک به خصوص هنگام اصلاح ابرو و کارهایی که با صورت مشتری بیشتر در تماسیم ضروری است.

نمی‌توانیم برای هر نفر برس و شانه را ضدعفونی کنیم
وی در مورد استریل برس و شانه‌هایی که با موی افراد زیاد در تماس است می‌گوید: نمی‌دانم چه بگویم. مگر می‌شود هر دفعه برس و شانه را ضد عفونی کرد. تنها راه‌حلش این است که هر فرد برای خود بسته خاصی داشته باشد که باز امکان این هم نیست چون ممکن است فرد هر مرتبه به یک آرایشگاه رجوع کند و معمولاً افراد حوصله ندارند بسته خود را هر مرتبه با خود بیاورند.

اسلامی که معتقد است با مطالعه اصول بهداشتی آرایشگری را آموخته است، اضافه می‌کند: حتی بیماری پوست و مو هم با بتادین و الکل از بین نمی‌رود. اکثر آرایشگاه‌هایی که بومی نیستند و رفت و آمدشان زیاد است و مشتری گذری به آنجا مراجعه می‌کنند انتقال بیماری در آنها بیشتر است، ولی آرایشگاه‌هایی که مشتری محلی دارند کمتر مشکل شیوع بیماری دارند.

مردم چه می‌گویند؟
از مردم می‌پرسیم، هنگام مراجعه به آرایشگاه چه چیزی به عنوان اولین نکته بهداشتی برای شما مهم است. ۹۰ درصد افراد به زیبایی ظاهر سالن و آراستگی ظاهر آرایشگر اشاره کردند و اکثر افراد مایل بودند تا پیش‌بند، قیچی، تیغ و شانه‌ای که آرایشگر برایشان مصرف می‌کند تمیز و استریل باشد.

سمیرا موسوی 30 سال سن دارد و به گفته خودش پس از ایام کودکی که فقط برای کوتاهی مو به آرایشگاه مراجعه می‌کرده اما ۱۰ سالی است که زیاد سر و کارش به آرایشگاه می‌افتد.

او می‌گوید: من اصولاً همیشه به آرایشگاه محلی و مورد اعتمادمان برای کارهای زیبایی مراجعه می‌کنم چون از موادی که استفاده می‌کند مطمئنم و می‌دانم کاری نمی‌کند که بعداً برایم مشکل ساز باشد.

رضا دانشور نیز از آن جوانهایی است که هر هفته برای مرتب کردن موهایش سری به آرایشگاه می‌زند و معتقد است آراستگی و نظافت ظاهر آرایشگاه نشانگر خیلی موارد دیگر است.

او می‌گوید: حاضرم پول بیشتری بدهم ولی خدمات تمیز و خوب بگیرم. وقتی سنم کمتر بود مایل بودم هزینه کمتری برای آرایشگاه بدهم و فقط هزینه برایم معیار بود. یکبار به آرایشگاهی رفتم که همان تیغ و قیچی که برای نفر قبلی استفاده کرده بود می‌خواست برای من هم استفاده کند که قبول نکردم و آرایشگر به شرط دریافت هزینه بیشتر سِت نو برایم استفاده کرد.

امروزه با توسعه زندگی شهری و وجود مد‌های متنوع افراد جامعه به خصوص بانوان به دنبال آن هستند تا علاوه بر پیرایش، خود را هر روز با مدل‌های متنوع رنگ مو و آرایش زیبا نگه دارند. غافل از اینکه در لابه لای این زیبا شدن‌ها ممکن است سلامتی خود را به بهایی اندک به مخاطره بیندازند.

انتقال بیماری‌های قارچی در آرایشگاه‌ها
امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو و زیبایی در مورد رعایت نکات بهداشتی در آرایشگاه‌ها می‌‌گوید: بیماری‌های مو یکی از شایع‌ترین مراجعات به کلینیک‌های پوست است و دسته بزرگ آنها در مورد عفونت‌های مو، قارچ‌های مو به خصوص در بچه‌ها می‌توانند دچار زخم یا ترشح و ریزش تکه‌ای در سطح موی سر شود و در نهایت به اطرافیان انتقال داده شود.

استفاده از شانه‌های مشترک در انتقال قارچ‌ها موثرند
وی خاطرنشان می‌کند: شانه‌های مشترک در انتقال این قارچ بسیار مؤثرند و در آرایشگاه‌ها این انتقال ممکن است زیاد رخ دهد که با استفاده از شانه‌، برس یا قیچی به صورت مشترک به راحتی این قارچ از مویی به موی دیگر انتقال داده شود.

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: اخیراً با استفاده از ضد عفونی کننده‌ها این اتفاق کمتر شده ولی متأسفانه‌ در آرایشگاه‌هایی که این نکات را رعایت نمی‌کنند ابتلا به عفونت‌های قارچی بیشتر است.البته خاک، دام و رعایت نکردن بهداشت هم از دلایل دیگر عفونت‌های قارچی هستند.

زگیل‌های سطحی حاصل استفاده از وسایل مشترک
به گفته احسانی در خیلی موارد بعد از تاتو کردن یا اصلاح ابرو شاهد ایجاد زگیل‌های سطحی در ناحیه صورت و ابرو هستیم که عامل مهم آن می‌تواند استفاده از وسایل مشترک باشد.

عامل زگیل ویروس HPV (پاپیلوما ویروس) است که در وسایل باقی می‌ماند و ممکن است به فرد دیگر انتقال یابد. همچنین عفونت‌های باکتریایی به نام زرده زخم که از تیغ‌های آلوده منتقل می‌شود.

الکل برای استریل کردن کافی نیست
وی راه ضد عفونی وسایل را ابتدا استفاده از وسایل یکبار مصرف یا وسایلی که مختص خود فرد است می‌داند و می‌گوید: اما دیده شده برخی از الکل برای ضد عفونی استفاده می‌کنند.

احسانی می‌گوید: اگر وسیله‌ای مانند قیچی یا موچین چند دقیقه در الکل باقی بماند ضد عفونی می‌شود ولی پاشیدن الکل روی وسیله یا استفاده از پنبه آغشته به الکل برای استریل کردن وسیله کافی نیست و تأثیر چندانی ندارد اگر فردی که به آرایشگاه مراجعه می‌کند زخمی در سر یا ابرو داشته باشد به راحتی ممکن است ویروس بیماری‌هایی مانند ایدز یا هپاتیت انتقال داده شود.

وی تاکید می‌کند: همین طور هنگام استفاده از ماشین‌های اصلاح اگر زخمی ایجاد شود و قطره خونی از آن بیرون بیاید ممکن است موجب انتقال ویروس شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha