سلامت نیوز: اگرچه نیمة اول اسفندماه (آخرین ماه فصل زمستان) را طی می‌كنیم، و كم‌كم بوی «بهار» به مشام ما می‌رسد، اما باید توجه و دقت داشته باشیم كه احساس این بهار زودرس ما را «سرمست» نسازد و مراقب باشیم كه وزش این نسیم بهاری كه گاهی هم با سوز زمستانی (به‌رغم آن كه به پایان راه نزدیك می‌شود)، همراه می‌شود و آنگاه چنانچه پوشش و لباسی مناسب نپوشیم و یا بی‌وقفه از مكانی گرم به فضایی سرد وارد شویم، بی‌تردید دچار سرماخوردگی و «زكام» خواهیم شد كه اولین علائم آن احتقان و آبریزش بینی است و متعاقب آن عطسه و سرفه گریبانمان را خواهد گرفت و احتمال بروز گلودرد و شاید هم تب و لرز و سردرد دور از ذهن نخواهد بود همچنین باید توجه داشت كه هر قدر سیستم بدنی ما ضعیف‌تر باشد احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر می‌شود، لذا تقویت بنیه بسیار حائز اهمیت است و برای مقابله با این بیماری لازم است از جسم و روحی سالم برخوردار باشیم.

در صورت مواجه شدن با علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، عطسه، سرفه و غیره بهتر است به پزشك مراجعه و تحت نظر وی به درمان بپردازیم.

طبق بررسی‌های به عمل آمده، در بسیاری موارد، بیماران مبتلا به زكام با استفاده از داروهای رایج سرماخوردگی و طب سنتی همراه با تغذیه صحیح و استراحت طی 2 تا 3 روز بهبود یافته‌اند منظور از تغذیه صحیح در طول سرماخوردگی خوردن سوپ مرغ، آش (رقیق) و لبنیات به‌خصوص شیر گرم و پرهیز از غذاهای سرخ‌كردنی، پرچرب و شیرین است كه در صورت رعایت این موارد بیمار هرچه زودتر سلامتی خود را باز خواهد یافت، به علاوه مصرف مكمل‌های ویتامین C به ارتقاء ایمنی بدن كمك می‌كند و در پیشگیری از سرماخوردگی و حتی «آنفلوانزا »كه با تب و لرز همراه است، نقش به‌سزایی دارد. و در این خصوص نباید از مصرف «پروتئین» كه در حبوبات به‌وفور یافت می‌شود و میوه و سبزیجات، غافل ماند.

گفتنی است كه در بسیاری از اوقات سود جستن از داروهای سنتی (محصولات طبیعت) در پیشگیری و حتی درمان سرماخوردگی، بهتر از داروهای شیمیایی جواب داده است. در زیر به برخی از این پدیده‌های طبیعت و فواید آنها اشاره می‌كنیم.

شلغم

یكی از شفابخش‌ترین پدیده‌ای كه در درمان سرماخوردگی و «سرفه» معجزه می‌كند، «شلغم» است كه زنده‌یاد دكتر غیاث‌الدین جزایری در كتاب خود با عنوان «اعجاز خوراكی‌ها» به‌طور مشروح از فواید آن یاد می كند. این مادة غذایی را كه حاوی آنتی‌بیوتیك نیز هست، می‌توان در اولویت درمان قرار داد. استفاده از شلغم در «سوپ» و «آش» خواص درمانی بسیار دارد.

پیاز

پزشكان و درمانگرهای طب سنتی پیاز (خام) و آب آن را یكی از بهترین درمان‌های سرماخوردگی می‌دانند در حالی كه پخته آن هم خالی از فایده نیست و به‌عنوان چاشنی در طعم بخشیدن به سایر غذاهایی كه طبخ می‌شوند، كاربرد مفیدی دارد، اگر مایلید زودتر از شرّ «زكام» خلاص شوید یك عدد پیاز خام متوسط را رنده كرده و آب آن را میل كنید.

لیمو شیرین

مرحوم دكتر غیاث‌الدین جزایری در یك گفت‌وگویی گفته بود كه مدرك دكترای خود را پس از نوشتن مقاله‌ای در مورد «لیمو شیرین» گرفته است. این میوه كه سرشار از ویتامین ث بوده و خود را در میان «مركبات» جا داده است، به دلیل شیرینی خاصی كه دارد، آرام‌بخش سینه است و به جهت مدر بودن‌اش در زدودن سموم كلیه ها و مثانه نقش به‌سزایی ایفاء می‌كند و در كل در درمان سرماخوردگی فایده بسیار دارد.

تركیب عسل و عرق نعنا

یك قاشق مرباخوری عسل را در آب جوش یك چهارم استكان معمولی حل كنید و دو قاشق غذاخوری «عرق نعنا» به آن اضافه كنید و این معجون تركیبی را صبح و شب میل كنید كه به‌عنوان شربت سینه عمل می‌كند و طبعاً نوشیدن آن باید تا قطع «سرفه» ادامه یابد.

البته شربت‌های سینه گیاهی به‌خصوص شربت‌هایی كه حاوی «آویشن» هستند شدت سرفه‌ها را كاهش می‌دهند در حین این درمان، استنشاق بخار آب‌ حاوی عصارة «اكالیپتوس» عمل تنفس را تسهیل می‌كند و سرفه را تسكین می‌بخشد.

در خاتمه ذكر این نكته ضروری است، هرچند «سرماخوردگی» از اوایل فصل پائیز شیوع پیدا می‌كند اما بیماری بسیار آزاردهنده‌ای برای تمام فصول محسوب می‌شود.

با نكاتی كه گفته شد، چنانچه با این بیماری به درستی برخورد و مقابله شود، بیمار در طی مدتی كوتاه بر آن چیره خواهد شد صد البته كه امكان شیوع «سرماخوردگی» و ‌«‌آنفلوآنزا» در زمستان شدت بیشتری می‌یابد كه با وجود نعمات مفید زمستانی همچون میوه‌های گوناگون و «شلغم» می‌توان آنها را به زانو درآورد و برای تجدید قوا به استراحت پرداخت...

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha