سلامت نیوز: این روزها اعضای هر خانواده‌ای در تهیه و تدارك كارهای نوروزی خود هستند، اما هنگامی كه صحبت از به همراه‌بردن پدر و یا مادربزرگ به سفر می‌شود زمزمه‌هایی مبنی بر اینكه آن‌ها نمی‌توانند در سفر همپای ما باشند به گوش می‌رسد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: سفر برای سالمندان بسیار ضروری است و نقش موثری در ایجاد نشاط و شادابی سالمندان دارد.

دكتر نغمه مخبر خاطر با اشاره به اینکه در سایه برطرف‌كردن نیازهایی همچون سرگرمی، تفریح، آزادی، عشق و تعلق، هویت اجتماعی و نیاز به قدرت است  كه فرد می‌تواند از نظر روحی اقناع شود؛ اما در كنار فعالیت‌های روزانه این نیازها به فراموشی سپرده می‌شوند گفت:  هنگامی كه فرد به سالمندی می‌رسد رسالت‌های زندگی خود را كه بزرگ‌‌كردن فرزندان و فعالیت‌های اجتماعی است به انجام رسانده‌ و زمان زیادی دارد كه به كارهای خود رسیدگی یا به آن‌ها فكر كند و این نیازها هنگامی كه در جمع است بهتر برآورده می‌شود.

این روانپزشك سالمندان عنوان کرد: نیاز به تفریح و سرگرمی از جمله نیازهایی است كه سن و سال نمی‌شناسد، حتی در سنین سالمندی بیشتر از زمان‌های دیگر جایگاه پیدا كرده و در جمع خانوادگی است كه احساس عشق و تعلق به یكدیگر شكل می‌گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد  افزود: از جمله بهترین فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها در این دوران می‌تواند مسافرت‌های دسته‌جمعی با اعضای خانواده باشد. مسافرت بهترین فرصت برای جمع‌شدن خانواده دور هم و چند روزی باهم بودن است؛ زیرا امروزه اغلب والدین با چند شیفت كاری كمتر لحظات با هم بودن را تجربه می‌كنند.

وی سفر در كنار سالمندان را نقطه قوتی برای بهبود روابط عاطفی برشمرد و گفت: سفر، بهترین فرصت برای بودن در كنار سایر اعضا و سالمند خانواده است. همین موضوع باعث می‌شود كه روابط عاطفی بین اعضای خانواده استحكام بیشتری پیدا كند.‌

دكتر مخبر گفت: برخی از خانواده‌ها به هنگام برنامه‌ریزی سفر جایی برای سالمندشان در نظر نمی‌گیرند، در حالی كه باید یادمان باشد كه سالمندان نیز جزئی از خانواده محسوب می‌شوند. اگر آن‌ها دچار مشكلاتی از قبیل زوال عقل نیستند، به همراه بردن آنان سبب می‌گردد از روزمرگی زندگی خارج شوند.

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی افزود:  برخی از سالمندان، خود عنوان می‌كنند كه دست و پاگیر هستند و نمی‌تواند در مسافرت شما را همراهی كنند یا بیان می‌كنند كه زیاد حوصله ندارند و ترجیح می‌دهند در خانه بمانند، باید به آن‌ها بگویید كه مزاحمتی برای شما ندارند و به آن‌ها تاكید كنید سفر برای آنان نیز لازم است.

این روانپزشك سالمندان درباره سالمندانی كه محدویت‌هایی برای سفر كردن دارند، توصیه می‌كند: مدیریت و برنامه‌ریزی در سفر، دو اصل مهم است كه باید آن را مد نظر داشت. ممكن است فرد سالمند، در حركت كردن كمی مشكل داشته باشد، ولی این شرایط مانع سفر نمی‌شود و با كمی برنامه‌‌ریزی می‌توان آن را حل كرد.

وی خاطر نشان کرد: همواره به یاد داشته باشید كه در گذشته والدین‌تان برنامه‌های سفر خود را با برنامه درسی شما هماهنگ می‌كردند كه بهترین زمان را برای مسافرت انتخاب كنند و یا زمانی كه شما نوزاد بودید آن‌ها این سختی را تحمل كرده و به همراه شما به سفر می‌رفتند، حالا نوبت شماست كه بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید و بتوانید سفری خاطره‌انگیز برای خود و سالمند عزیزتان رقم بزنید.

دانشیار گروه روانپزشکی  دانشگاه علوم پزشكی مشهد اظهار داشت: برخی از سالمندان ممكن است مشكلات و یا بیماری‌هایی داشته ‌باشند كه نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ دارد، توصیه این است كه برای سفر كردن این افراد ابتدا با پزشك معالج مشورت شود./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha