به گفته متخصص طب كار به دلیل افزایش اشتغال بانوان كشور در مشاغل اداری و دفتری بیماری های ناشی از كار در محیط های اداری و دفتری به مانند بیماری های ارگونومیك و بیولوژیك در حال افزایش است.

دكتر سوسن صالح پور، مدرس دانشگاه شهید بهشتی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیماری های ناشی از كار در محیط های دفتری و اداری رابه پنج دسته طبقه  بندی كرد و افزود: عوامل فیزیكی مانند افزایش و یا كاهش نور در محیط های دفتری، سرو صدای بیش از حد، عوامل شیمیایی مانند استفاده از تجهیزات اداری و مواد شوینده، عوامل بیولوژیك مانند بیماری های ناشی از سیستم های تهویه نامناسب و سرماخوردگی، عوامل روانی مانند استرس های شغلی و عوامل سازمانی و اجتماعی و مسائل ارگونومیك مانند مشكلات عضلانی و استخوانی كه به خاطر استفاده نامناسب از وسایل و امكانات دفتری اتفاق می افتد، از مهمترین بیماری های ناشی از محیط های اداری و دفتری است.


همچنین با بیان این مطلب كه 60 تا 70 درصد مشكلات افراد در محیط های اداری ناشی از استرس و عوامل روانی است. این متخصص طب كار بیماری های سرو گردن، كمر درد، مچ درد، دردهای زانو و همچنین دردهای مفصلی را از امراض شایع شاغلان عنوان كرد و افزود: تایپیست ها، خبرنگاران، و كسانی كه بیشتر با كامپیوتر و وسایل الكترونیكی مشغول فعالیت هستند، بیشتر در معرض آسیب و ابتلا به این بیماری ها قرار دارند.


وی همچنین سن ابتلا به این بیماری ها را از 25 سالگی تا 45 سالگی عنوان كرد و گفت: با توجه به افزایش سن، ابتلا به این بیماری ها نیز كاهش می یابد، به طوری كه افراد 45 تا 50 سال بیشتر در معرض آسیب های مفصلی مانند مچ دست و آسیب های اسكلتی قرار دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha