سلامت نیوز: در حالى كه سال گذشته افزایش ۶۶ درصدى هزینه هاى ناشى از اجراى هدفمندى یارانه ها و افزایش قیمت شیر خام بر محصولات لبنى تحمیل شد طى سه مرحله محصولات لبنى ۲۸ درصد افزایش قیمت داشتند كه این امر باعث زیان این صنایع و حذف ۳۰۰ نام تجارى محصولات لبنى در بازار مصرف شده است.

حسین چمنى، مشاور انجمن صنفى صنایع لبنى در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: در سال گذشته قیمت شیر خام نسبت به سال ۸۹ حدود ۸۰ درصد افزایش یافت كه با توجه به تاثیرپذیرى ۷۰ درصدى آن بر قیمت تمام شده محصولات لبنى، ۵۶ درصد بر قیمت تمام شده فرآورده هاى لبنى افزوده شد. همچنین ۱۰ درصد افزایش هزینه هاى ناشى از اجراى طرح هدفمندى  یارانه ها بر محصولات لبنى تحمیل شد.

 چمنى با اشاره به افزایش ۱۰ درصدى هزینه ها پس از هدفمندى یارانه ها تصریح كرد: از سوى دیگر طرح هدفمندى  یارانه ها از آذر ماه ۸۹ اجرا شد در حالى كه مجوز افزایش قیمت محصولات لبنى در تیر ماه سال گذشته صادر شد كه تاخیر در افزایش قیمت محصولات لبنى باعث زیان ۵۰۰ میلیارد تومانى صنایع لبنى شده است.

 وى افزود:  از سوى دیگر در حالى كه ستاد تنظیم بازار اواخر سال گذشته قیمت شیر خام ممتاز (۳‎/۲ درصد چربى و بار میكروبى زیر صد هزار) را كیلویى ۶۳۰ تومان براى كارخانه هاى لبنى مصوب كرده است به دلیل افزایش شدید نهاده هاى تولید وعلوفه دامداران این محصول را بیش از كیلویى ۸۰۰ تومان به كارخانه هاى لبنى عرضه مى كنند.

چمنى اظهار كرد: آزادسازى قیمت محصولات لبنى اگر اعمال شود بخشى از این مشكلات حل خواهد شد اما با توجه به این كه با آزادسازى قیمت ها نیز قدرت خرید مردم نیز كاهش مى یابد باید سیاست هاى دیگرى نیز براى جلوگیرى از كاهش مصرف و كاهش قدرت خرید جامعه اعمال شود. به گفته وى در سال ۸۹ حدود ۹۰۰ نام تجارى محصولات لبنى در بازار مصرف وجود داشت كه اكنون به ۶۰۰ نام تجارى كاهش یافته است كه این امر نشان گر كاهش تولید شیر خام و عدم صرفه اقتصادى در تولید شده است.

چمنى تصریح كرد: ممنوعیت واردات شیر خشك از سال گذشته عامل بزرگى در افزایش قیمت شیر خام و كاهش شیر ورودى صنایع لبنى شده چرا كه با ممنوعیت واردات شیر خشك قیمت شیر خشك در داخل بیش از دو برابر شده و از كیلویى ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

مشاور انجمن صنفى صنایع لبنى افزود: این امر باعث سود بالا در تولید كارخانه هاى شیر خشك شده و این صنایع با هر قیمتى شیر خام را براى تبدیل به شیر خشك تهیه مى كند لذا صنایع لبنى از دریافت شیر خام با قیمت متعادل محروم مانده اند.

به گفته وى قیمت شیر خشك وارداتى بسیار ارزان تر از شیر خشك تولید داخل است. چمنى اظهار كرد: افزایش قیمت شیر خام و در پى آن افزایش هزینه هاى تمام شده تولید باعث كاهش صادرات در بازارهاى خارجى مى شود چرا كه رقباى ایران طى دو سال اخیر هیچ گونه افزایش قیمتى در عرضه محصولات لبنى شان در بازارهاى صادراتى نداشته اند اما محصولات ایرانى چندین بار افزایش قیمت داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha