مسئول دبیرخانه ستاد كنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت از ساماندهی مراكز عرضه‌ی مواد دخانی تا پایان امسال خبر داد.

سلامت نیوز : خدیجه محصلی در نشست خبری هفته بدون دخانیات گفت: ستاد اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات در بحث اجرای مواد این قانون نظرات دستگاه‌های مختلف را جویا می‌شود. در زمینه ساماندهی عرضه مواد دخانی، كار گروهی تحت عنوان كارگروه تعیین ضوابط عرضه مواد دخانی در ذیل ستاد كشوری تشكیل شده و وزارت بازرگانی جلسات مختلفی را با سازمانهای ذیربط داشته و سعی شده اجرای ساماندهی مراكز عرضه مواد دخانی در سال جاری نهایی شود.

وی ادامه داد: در مورد ممنوعیت عرضه مواد دخانی در اماكن عمومی نیز باید گفت كه مطابق ماده 13 قانون استعمال مواد دخانی در سطح ادارات و سازمان‌های دولتی ممنوع شده است. در حال حاضر سیگار در مجامع عمومی استعمال نمی‌شود اما بحث قلیان در مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی مطرح است. به واسطه قانون، قهوه خانه‌های قدیمی كه از گذشته مجوز عرضه قلیان داشتند، به طور موقت می‌توانند عرضه قلیان را داشته باشند اما مراكز دیگر مجوز عرضه قلیان ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به همكاری‌های ستاد قاچاق كالا و ارز، وزارت كشور، وزارت بازرگانی و ... در اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه با كنترل دخانیات گفت: وزارت كشور در بحث جمع آوری قلیان‌ها همكاری‌های لازم را دارد اما بحث دخانیات یك مبحث اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و متاسفانه محصولی است كه در كشور به صورت قانونی تولید می‌شود. دستهای كلان پشت صنایع دخانی است و به همین راحتی بحث دخانیات را رها نمی‌كند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر میزان اجرایی شدن قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات گفت:‌ در اجرای این قانون باید گفت كه به عنوان مثال درج هشدارهای بهداشتی روی پاكت‌های سیگار را از علل افزایش قاچاق عنوان كرده‌اند. همچنین افزایش قیمت مواد دخانی را موجب افزایش قاچاق دانسته‌اند این در حالی است كه هیچ تحقیقی این ادعاها را انجام نمی‌دهد. صنایع دخانیاتی تلاش می‌كند تا اقدامات كنترلی مصرف دخانیات را ضعیف كنند. مردم باید با ترفندهای صنایع دخانیاتی آشنا باشند.وی گفت: در مجموع می‌توان گفت كه ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 17 سال ممنوعیت نخ فروشی سیگار، ممنوعیت عرضه سیگار توسط 18 ساله‌ها و مواردی از این قبیل تنها با ساماندهی مراكز عرضه مواد دخانی قابلیت اجرایی می‌یابد. برخی دانشگاه‌ها در استانهای كوچك این ساماندهی را اجرایی كرده‌اند اما اجرای آن در استانهای بزر گ و از جمله در تهران مقداری با مشكل روبروست كه برای اجرایی شدن آن تلاش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha