مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت گفت: آزمایشگاهی که استانداردهای آزمایشگاه مرجع را کسب نکند، مجوز نمی گیرد.

سلامت نیوز :  دکتر سعید مهدوی افزود: بر عملکرد آزمایشگاهها دو نوع نظارت داریم یکی نظارت عالیه که آزمایسشگاه مرجع انجام می دهد و یکی هم نظارت دانشگاههای علوم پزشکی بر آزمایشگاههاست.

وی گفت: اگر یک آزمایشگاه از یک نوع کیت استفاده می کند مورد بررسی قرار می گیرد و اگر کیت مشکل داشت دانشگاه باید کیت را به شرکت سازنده مرجوع کند. برخی نظارتهای ما نیز در خصوص کنترل کیفی اجناس خارجی است.مهدوی ادامه داد: آزمایشگاهها بهترین همراهی را با آزمایشگاه مرجع و سیاستهای آن داشته اند و استانداردهای آزمایشگاه مرجع را آزمایش داده اند و بالای 85 تا 90 درصد نمره قبولی گرفته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ؛ مدیرکل آزمایشگاه مرجع افزود: این آزمونها برای تمامی آزمایشگاهها اجباری است. در بازار مصرف تمام این کیتها آزمایش می شوند و نتایج داده های آزمایشگاهها از نتایج این کیتها بررسی می شود و اگر متفاوت بود و یا اینکه تجهیزات یک آزمایشگاه کالیبر نبود آن کیتها و تجهیزات بررسی می شوند.
وی با اشاره یه اینکه آزمایشگاهها نسبت به این موارد منفعل نیستند و کیت و تجهیزات را خوب می شناسند، گفت: آزمایشگاهها شاخصهای کنترل کیت را می دانند و تجهیزاتی خریداری می کنند که مشکلی نداشته باشند.

مهدوی ادامه داد: گاهی عنوان می شود آزمایشگاهها به دلیل سیاستهای ما ورشکسته شده اند. البته اقتصاد آزمایشگاهی بحث مهمی است. الگوی جهانی آزمایشگاه داری این است که آزمایشگاههای بزرگ داشته باشیم زیرا آزمایشگاههای کوچک با هزینه های سربار مشکل خواهند داشت.
وی افزود: بهترین الگوی ما در حال حاضر پزشک خانواده و نظام ارجاع است که در نسخه 02 نیز بر توانمندیهای موجود آزمایشگاههای کشور تاکید شده است. از انجمنهای تخصصی می خواهیم به ما کمک کنند تا توانمندیها را به کار گیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha