یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 53007

سرگیجه بخصوص در ماه مبارک رمضان در اثر کاهش قندخون ، افت فشار خون و اضطراب بوجود می آید. کاهش قند خون علاوه بر سر گیجه ، با حالت تهوع ، تعریق ، اضطراب و لرزش دست همراه است.

سلامت نیوز: در حدود 60 درصد انرژی بدن انسان با خوردن سحری در ماه مبارک رمضان تامین می شود.
سحری یک وعده غذای کامل برای افراد است و باید حتما مواد غذایی مقوی در این وعده مصرف شود. و در صورت توجه نداشتن به آن باعث بروز عوارض در طول روز و کاهش کارایی فرد می شود و یکی از مشکلاتی که ایجاد می کند سرگیجه است.

سرگیجه شکایت شایعی است که به طور مکرر از افراد مختلف بخصوص در این ماه شنیده می شود، اگر فردی احساس چرخش خود و یا محیط اطراف خود را داشته باشد، مبتلا به سرگیجه است و دلیل آن، اختلال عملکرد در دستگاه تعادلی گوش داخلی یا ارتباط های عصبی این دستگاه با مخچه یا ساقه ی مغز است. به طور معمول سرگیجه واقعی با حالت تهوع، استفراغ، و احساس سنگینی یا سبکی در سر و نیز اختلال تعادل همراه است.

سرگیجه بخصوص در ماه مبارک رمضان در اثر کاهش قندخون ، افت فشار خون و اضطراب بوجود می آید. کاهش قند خون علاوه بر سر گیجه ، با حالت تهوع ، تعریق ، اضطراب و لرزش دست همراه است.

اگر حالت گیجی بر اثر افت فشار خون باشد؛ به هنگام برخاستن فرد از روی زمین عارض می شود که این حالت با تاری دید موقت همراه است.

بنابراین توصیه می شود از بلند شدن و ایستادن ناگهانی خودداری شود، زیرا سقوط فشار خون می تواند منجر به سرگیجه شود. در برخی موارد کاهش قندخون از میزان طبیعی و یا افزایش تری گلیسرید و کلسترول خون ممکن است شخص را دچار سرگیجه کند.

البته باید گفت: گرمای زیاد بدن بخصوص در این فصل و ترس و اضطراب یا فشارهای احساسی، کاهش اکسیژن و کاهش جریان خون به مغز به ویژه در بیمارانی با سابقه سکته، مصرف داروهای مخصوص درمان فشار خون بالا افسردگی و اضطراب نیز باعث سرگیجه در فرد می شود.

پیشگیری از بروز سرگیجه مربوط به علت بروز آن می‌شود. اگر این حالت در اثر پایین بودن قندخون است، بنابراین افزودن این ماده به وعده‌های غذایی اغلب مشکل را برطرف می‌کند. و مصرف سحری نیز نباید فراموش شود، کمتر در محلهای گرم و داغ باشید، با این حال بسیاری از دلایل قابل پیشگیری نیستند.

منبع: مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha