یك مطالعه بزرگ كه روز سه‌شنبه منتشر شد بر تمام امیدها مبنی بر اینكه رعایت یك رژیم غذایی كم چرب و مملو از میوه و سبزیجات می‌تواند از بازگشت سرطان سینه پیشگیری كند، خط بطلان كشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری آسوشیتدپرس از شیكاگو، این مطالعه روی بیش از سه هزار زن انجام شد و هفت سال بطول انجامید.

در این مطالعه كه به توصیه دولت آمریكا انجام شده است، هیچ منفعتی از رعایت یك رژیم غذایی كه بر مصرف شدید میوه و سبزیجات تاكید دارد نسبت به میزان توصیه شده مصرف پنج وعده میوه و سبزی در روز دیده نشد.

محققان متذكر شدند، وزن هیچ یك از زنانیكه از سرطان سینه جان سالم بدر برده بودند با رعایت این دو نوع رژیم غذایی كم نشد.

این موضوع منجر شد كه برخی از كارشناسان به این فكر بیافتند كه كاهش وزن و ورزش باید موضوع بعدی برای تحقیق پیشگیری سرطان باشد.

این مطالعه در شماره روز چهارشنبه مجله "انجمن پزشكی آمریكا" منتشر شده است.

محققان گفتند، اكنون پیام این مطالعه برای ‪ ۲/۴‬میلیون زن آمریكایی كه از سرطان سینه جان سالم بدر برده‌اند، این است كه دیگر نیازی ندارند كه بیش از حد مشتاق مصرف سبزیجات باشند.

"مارسیا استفانیك" از "دانشگاه استندفورد" گفت، این موضوع باعث می‌شود احساس گناهی كه برخی از زنان درصورت مصرف نكردن زیاد میوه و سبزیجات احساس می‌كردند، برداشته شود.

تحقیقاتی كه تاكنون در زمینه تاثیر رژیم غذایی سالم در پیشگیری از سرطان سینه انجام شده، نتایج متفاوتی نشان داده است اما مطالعه جدید به گونه‌ای طراحی شد كه دقت بیشتری داشته باشد.

در این آزمایش، تمام زنانی كه در مراحل اولیه سرطان سینه قرار داشتند بطور موفقیت آمیزی درمان شدند. متوسط سن این زنان در آغاز مطالعه ‪ ۵۳‬سال بود.

در این مطالعه به یك گروه از زنان كه شامل هزار و ‪ ۵۳۷‬نفر بود یك رژیم غذایی روزانه داده شد كه شامل پنج وعده سبزیجات، سه وعده میوه و ‪۴۵۳‬ گرم آب سبزیجات و ‪ ۳۰‬گرم فیبر بود.

این زنان اجازه خوردن گوشت را داشتند اما به آنها گفته شده بود كه تنها ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬درصد از كالری‌های خود را از چربی كسب كنند كه این هدفی بود كه نهایتا نتوانستند به آن برسند.

محققان، به گروه دیگری به عنوان گروه كنترل كه شامل یك هزار و ‪۵۵۱‬ نفر بود مواد آموزشی درباره اهمیت خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات در روز ارایه دادند.

در طول هفت سال این مطالعه، میزان بازگشت سرطان در هر دو گروه تقریبا به یك اندازه بود. بطوریكه در ‪ ۲۵۶‬نفر (‪ ۱۶/۷‬درصد) از زنانیكه رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌كردند سرطان سینه بازگشت و این شمار در گروه كنترل ‪ ۲۶۲‬نفر یا (‪ ۱۶/۹‬درصد) بود.

حدود ‪ ۱۰‬درصد از افراد هر دو گروه در طول مدت این مطالعه جان خود را از دست دادند كه علت مرگ بیشتر آنها ناشی از سرطان سینه بود.

نتایج حاصل از این مطالعه مخالف نتایج مطالعه‌ای كه پیش از این توسط محققان متفاوتی انجام شده بود.

آن مطالعه نشان می‌داد كه رژیم‌های غذایی كم چربی احتمالا به پیشگیری از بازگشت نوعی سرطان سینه كه با هورمون ارتباط ندارد كمك می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha