سلامت نیوز: دو ژن كه باعث افزایش بروز توسعه بیماری‌های كلیوی ناشی از دیابت می‌شوند، به تازگی كشف شد.  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، به نقل از نشریه Plos Genetics ، گروهی از محققان بین‌المللی از دانشگاه هاروارد و هلسینكی با بررسی 4750 فرد مبتلا به بیماری كلیوی ناشی از دیابت و حدود 7000 فرد مبتلا به دیابت به طور طولانی مدت اما بدون بیماری كلیوی دریافتند كه دو ژن خاص می‌توانند احتمال خطر بروز بیماری‌های كلیوی وابسته به دیابت را افزایش دهند.

براساس این گزارش، محققان با تجزیه و تحلیل بیش از 2 میلیون نشانگر DNA‌ در هر فرد مشاهده كردند كه تغییرات وابسته به دو ژن AFF3  و ERBB4  در افزایش خطر ابتلا به بیماری كلیوی وابسته به دیابت به شدت مؤثر است.

نتایج حاصل از این گزارش حاكی است در حال حاضر داروهای در دسترس نمی‌توانند نارسایی كلیوی را درمان كنند اما ممكن است بتوانند پیشرفت آنرا آهسته‌تر كنند كه در این میان دانستن این كه كدام بیمار در معرض خطر عوارض بیماری‌های كلیوی قرار می‌گیرد در مدیریت بیماری دیابت بسیار مفید خواهد بود.

به گفته محققان بیماری‌های كلیوی ناشی از دیابت از علل منجر به نارسایی كلیوی است كه به دیالیز و پیوند كلیه نیاز پیدا خواهد كرد و نتایج این یافته‌های پژوهشی در سرعت بخشیدن به توسعه روش‌های درمانی جدید در این زمینه بسیار مؤثر است.

گفتنی است: بیماری‌های كلیوی عارضه‌ای شایع و جدی از دیابت است كه با افزایش خطر وقوع حمله قلبی و سكته مغزی نیز همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha