معاون غذا و دارو وزارت بهداشت از ایجاد ساختار "ارزیابی فناوری نوین در سلامت" یا HTA در ساختار جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر رسول دیناروند امروز در نخستین همایش "ارزیابی فناوری سلامت" در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ساختار ارزیابی فناوری نوین در سلامت باید به شکل یک ساختار قوی در وزارت بهداشت شکل بگیرد و هم اکنون نیز به دلیل اعتقادی که به آن وجود دارد در ساختار جدید وزارت بهداشت دیده شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد این ساختار دارای اثرات کشوری خواهد بود و می تواند در کنار شورای عالی سلامت در تصمیمات کشوری موثر واقع شود.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون هیچ ساختار مدونی به عنوان ارزیابی فناوری در سلامت در کشور وجود ندارد، گفت: توجه به تکنولوژی های جدید در عرصه سلامت در سال های اخیر افزایش یافته است و برای کاربرد درست آنها ناچار از بکارگیری نظام ارزیابی هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در سطح کشوری و دانشگاهی ساختاری وجود ندارد باید اعتراف کنیم که تاکنون کار ویژه ای در این خصوص انجام نداده ایم و همین مسئله موجب شده که در بحث استفاده از فناوری های نوین در سلامت از مسیر اصلی دور شده ایم و هدر دادن نیروی انسانی، پول مردم و اقتصاد ناسالم را تقویت کرده ایم.

دیناروند یادآور شد: زمانی که به تولید روغن خوراکی نباتی یارانه می دهیم در واقع فعالیتی متضاد برنامه های خود را پیگیری می کنیم. همین مسئله در مورد اولویت های تحقیقاتی نیز صادق است. در حال حاضر اینکه محققان خود اولویت های پژوهشی را تعیین کنند نمی تواند نیازهای کشوری را تأمین کند زیرا هر محققی تنها در زمینه ای که توانمند است می تواند تحقیق کند.

وی با اشاره به وجود شورای بررسی و تدوین داروهای ایران در وزارت بهداشت، این شورا را تنها مکانی در وزارت بهداشت عنوان کرد که به گونه ای با ارزیابی فناوری دارویی مرتبط است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: اما همین شورا نیز مواقعی در برابر فشارهایی خارج از محیط علمی، تسلیم می شود و نتوانسته است که به صورت واقعی مصرف دارو را در کشور منطقی کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha