مدیر کل تامین اجتماعی تهران بزرگ گفت: بیش از 6 هزار نفر از هنرمندان تهران تحت پوشش بیمه صاحبان مشاغل آزاد تامین اجتماعی قرار گرفتند.

به گزاش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، محسن شاکری  که در جمع کارشناسان امور بیمه شدگان تهران بزرگ سخن می گفت افزود: بیمه شدگان شامل هنرمندان رشته های سینمایی ، موسیقی ، تئاتر، هنرهای تجسمی شامل نقاشی، طراحی ، گرافیک، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، تذهیب و نویسندگان مطبوعات، خبرنگاران، عکاسان حرفه ای، نویسندگان کتاب، مولفان ، مترجمان ، شاعران و مورخان هستند.

وی با اشاره به توافقنامه وزیر ارشاد با رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در مورد بیمه هنرمندان گفت: نویسندگان و هنرمندان با ارائه معرفی نامه از صنف مربوطه به موسسه "کمک به توسعه فرهنگ و هنر"  و ارائه تاییدیه موسسه به شعبه های تامین اجتماعی تهران بزرگ، می توانند از مزایای قانونی بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند.

وی گفت:  نوع بیمه هنرمندان، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است که با سه نرخ 12 درصدی (بازنشستگی) ، 14 درصد (بازنشستگی و فوت) و 18 درصدی (بازنشستگی ، فوت و از کار افتادگی) تعریف می شود و بیمه شده می تواند هر نرخی را به دلخواه خود انتخاب  کرده و از مزایای قانونی بیمه تامین اجتماعی بهره مند شود.

شاکری تصریح کرد: در صورتی که موسسه بخواهد افراد دیگری را متعاقبا معرفی کند ملزم به اعلام قبل توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تهران بزرگ یادآور شد: طی یک سال و نیم گذشته 320 خبرنگار در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته و مستمری بگیر شدند.

وی افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران، تمام مشاغل مطبوعاتی شامل گزارشگر، مصاحبه کننده ، خبرنگار عکاس- خبرنگار ، عکاس ، دبیر سرویس و معاون دبیر سرویس جزو فهرست 18 گانه مشاغل سخت و زیان آور هستند.

وی تاکید کرد: لیست های بدون  شغل - نبود احکام کارگزینی صحیح و رسمی - عدم ارائه مدارک مستند و تایید شده از جمله موانع تحقق برقراری  مستمری در کارهای سخت و زیان آور خبرنگاران می باشد .

شاکری تصریح کرد: بر اساس ماده 54 قانون تامین اجتماعی، تمام کارکنانی که در بخش خصوصی یا دولتی، غیر نظام حمایتی به فعالیت می پردازند ، از روز آغاز به کار مزدبگیری مشمول تامین اجتماعی بوده و کارفرما موظف به تنظیم فهرست و پرداخت حق بیمه آنان است.

وی افزود: ارائه نکردن فهرست بیمه کارکنان از سوی کارفرمایان، تخطی محسوب شده و کارکنان در صورت اطلاع از عدم انجام وظایف کارفرما، با مراجعه به 31 شعبه تامین اجتماعی تهران بزرگ و اعلام محل فعالیت می توانند تخطی کارفرما را گزارش کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha