متخصصان در آمریكا اعلام كردند كه سوختگی‌های شدید می‌تواند در قربانیان باعث بروز مشكلات و ناراحتی‌های قلبی شود كه این امر عامل اصلی مرگ این افراد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نرخ مرگ و میر در بین افرادی كه دچار سوختگی‌های شدید می‌شوند بسیار بالا است، اما پیش از این پزشكان در پیدا كردن علت دقیق مرگ این افراد سانحه دیده ناموفق بودند.

در این پژوهش كه بر روی 189 كودك انجام گرفت، گروهی از متخصصان بیمارستان شرینرز دریافتند: افرادی كه دچار سوختگی 80 درصدی شدند فعالیت و كارآیی قلبی آنها به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كرد.

این متخصصان همچنین دریافتند كه سوختگی در مجموع به سایر اعضای بدن نیز فشار شدیدی وارد می‌كند.

متاسفانه در حال حاضر اطلاعات بسیار اندكی درباره مكانیسم‌هایی كه منجر به سوءعملكرد دستگاه قلب و عروق می‌شوند، در اختیار متخصصان است.

وقتی فردی دچار سوختگی می‌شود یك واكنش التهابی شدید در بدن بروز می‌كند كه بدنبال آن یك واكنش سوخت و سازی شدید طی روزهای آتی تظاهر می‌كند.

این واكنش شامل یك سوخت و ساز زیاد، افزایش دمای بدن و ضایعات ماهیچه‌ای است. برای پاسخگویی به این تقاضاها برای انرژی در پی سوختگی، بدن از اكثر ذخایر چربی بدن به میزان بیشتر از حد معمول استفاده می‌كند.

در این شرایط اعضای اصلی بدن مانند قلب و كبد تحت فشار قرار می‌گیرند و زخم‌ها در زمان طولانی‌تری بهبود می‌یابند كه در این صورت بدن مستعد ابتلا به عفونت‌ها می‌شود.

در این حالت به ویژه خطر سوءعملكرد قلب و عروق كه بر روی ضربان منظم قلب تاثیر نامطلوب می‌گذارد، افزایش می‌یابد.

با توجه به این شرایط متخصصان می‌گویند كه در درمان این افراد باید بر روی طیفی از عوامل شامل واكنش التهابی، مقاومت انسولین، سوخت و ساز شدید و مشكلات قلبی متمركز شد و در این وضعیت حمایت‌های قلبی عروقی از این افراد باید بیشتر و به شكل مناسب صورت گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha