دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 69469

سلامت نیوز : کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و تهیه آجیل توسط خانواده‌ها برای پذیرایی از میهمانان نوروزی افزود: آجیل عید خود را از فروشگاه‌های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، خریداری کنید.

سید مهراب حسینی در گفت وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم نامطلوب می‌شود، افزود: هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ گونه بوی نامطبوعی مانند بوی نا، ماندگی، بوی تند و بوی ترشیدگی داشته باشد.

وی در خصوص نکات حائز اهمیت برای تهیه آجیل سالم اظهار داشت: سعی کنید تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاههای معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می کنند، خریداری کنید.

وی گفت: به ظاهر آجیل خوب دقت کنید. وجود حفره یا کپک زدگی از نشانه‌های کهنه بودن آجیل است. اگر در میان آجیل، بقایای حشرات مرده یا زنده را دیدید، بدانید که آجیل کهنه و فاسد است.

حسینی گفت: مقداری از آجیل را در مشت خود بریزید و کمی منتظر بمانید، سپس آجیل را خالی کنید و ببینید که آیا روی دست شما رنگ پس داده است یا نه. پس دادن رنگ، نشانه غیربهداشتی بودن آجیل است.

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل‌های مقامات بهداشتی، به کار بردن هر نوع رنگ، حتی رنگ‌های مجاز خوراکی در تولید آجیل ها ممنوع است، افزود: در تولید و تهیه آجیل‌های بسته بندی شده و دارای پروانه بهداشتی، از هیچ گونه رنگی استفاده نمی شود.

وی گفت: از خرید و مصرف پسته‌هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ شده دارند و آجیل‌هایی مانند پسته، فندق و پسته شامی که روی آن سوراخ‌هایی مشاهده می شود خودداری کنید، چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ ها لارو حشرات، به صورت کرم هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

به گفته وی، آفلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که در هنگام برداشت یا فرآوری یا حمل و نقل نامناسب، در پسته یا فندق یا پسته شامی به وجود می آید که باید تولید کنندگان و مصرف کنندگان به این موضوع توجه کنید.

کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی استان تصریح کرد: قنادی‌ها و کارگاه‌های تولید کننده گز، سوهان، حلوا شکری، باقلوا و بستنی باید برای تامین سلامت مصرف کنندگان نهایت دقت را انجام دهند که از مغز پسته‌های کهنه، آفت زده و کپک زده که باعث بالا رفتن سموم مترشحه از کپک‌ها( آفلاتوکسین ) می‌شود، جداً خود داری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha