سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در شرایط موجود ممکن است همه داروهای مورد نیاز در همه مواقع در دسترس نباشد، ولی داروهای جایگزین وجود دارد و هیچ عمل جراحی نباید به دلیل نبود داروی بیهوشی به تعویق بیفتد و اعمال جراحی اورژانس قطعا باید در زمان خود انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسن امامی رضوی در حاشیه هفتاد و ششمین نشست شورای آموزش پزشکی تخصصی در جمع خبرنگاران که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد از تامین آمبولانس‌های کمک‌دار و اتوبوس آمبولانس‌ها که از سال 90 در دستور کار قرار داشت، خبر داد و گفت: چیزی که الان در حال توزیع است، این دو نوع آمبولانس است.

وی درباره آمبولانس‌های بیمارستانی و بین بیمارستانی، اظهار کرد: در خصوص آمبولانس‌های جاده‌ای که آمبولانس‌های اسکرینتر هستند، کمبود اعتبارات وجود دارد و در اعتبارات سال 91 دیده نشده است و تلاش داریم برای اعتبارات سال 92 بخش قابل توجهی از آن در نظر گرفته شود.

امامی رضوی با اشاره به اینکه قیمت آمبولانس‌ها امسال مقداری بالا رفته است، گفت: آمبولانس بنز اسکرینتر در حدود 140 میلیون تومان قبلا خریداری می‌شد که الان این مبلغ افزایش یافته است و این در حالی است که نیاز ما در کشور در حدود 3000 آمبولانس جاده‌ای است. بنابراین به دلیل استهلاک‌ آمبولانس‌های موجود، این آمبولانس‌ها باید مرتب جایگزین شوند، به طوری که اگر هر سال حداقل 250 آمبولانس جایگزین کنیم، همیشه ناوگان قدرتمندی خواهیم داشت.

وی در خصوص تعداد آمبولانس‌های خریداری شده، گفت: درخواست ما در سال 89 و 90 در حدود 300 دستگاه بود که این تعداد به تدریج در حال ورود به سیستم است و بین 50 تا 100 دستگاه امسال به سیستم وارد خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کنسل شدن برخی اعمال جراحی به دلیل نبود داروی بیهوشی، تصریح کرد: در شرایط موجود ممکن است همه داروهای مورد نیاز در همه مواقع در دسترس نباشد، ولی داروهای جایگزین وجود دارد و هیچ عمل جراحی نباید به دلیل نبود داروی بیهوشی به تعویق بیفتد و اعمال جراحی اورژانس قطعا باید در زمان خود انجام شود.

امامی رضوی ادامه داد: وزارت بهداشت نظارت دقیق دارد که در خصوص سایر اعمال جراحی نیز هیچ عملی که از قبل برای بیماران تنظیم شده است، به تعویق نیفتد.

وی افزود: مسوولین در حوزه غذا و دارو، اداره گمرک، وزارت بهداشت و حوزه بانک مرکزی تلاش می‌کنند وقفه‌ای در تامین داروها به خصوص داروهای بیهوشی انجام نشود و به مردم اطمینان می‌دهیم که در ایام تعطیلات نوروز نیز این اقدامات به خوبی در خدمت آنها است و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص تدابیر وزارت بهداشت برای چهارشنبه آخر سال، گفت: در این شب‌ها بیمارستان‌ها در آماده‌باش کامل هستند و ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی و آتش‌نشانی نیز در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نیروی انتظامی در سال‌های اخیر برخورد جدی را با سوداگران مواد محترقه و آتش‌زا انجام می‌دهند. اما روزهای آخر سال، روزهایی است که خانواده‌ها و جوان‌ها به دنبال شادی و خوشحالی هستند که گاهی آمیختن این شادی‌ها به مسائل پرخطر، موجب بروز آسیب‌هایی برای آنها می‌شود.

امامی رضوی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی همواره با افرادی که به دنبال سود شخصی خود هستند و مواد محترقه را به فروش می‌رسانند، به شدت برخورد می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر این برخوردها شدت گرفته است و تقاضای ما از مردم این است که اگر با افرادی مواجه می‌شوند که این مواد پرخطر را به فروش می‌رسانند، حتما به نیروی انتظامی و 110 اطلاع دهند.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به آماده‌باش بیمارستان‌های دولتی در ایام نوروز، گفت: این بیمارستان‌ها در ایام تعطیلات هیچ ظرفیتی را کاهش نمی‌دهند و کاملا در حوزه اورژانس در شهرهایی که پرمسافر هستند و مکان‌های زیارتی و سیاحتی، ظرفیت خود را افزایش خواهند داد.

وی ادامه داد: حتی در مناطق جاده‌ای و تعداد زیادی از جاده‌های پرتردد، وزارت بهداشت اقدام به راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت و ایجاد چادرهایی کرده است که در آنها پزشک حضور دارد، در حالی که مردم در بین جاده‌ها مشکلی پیدا کنند، می‌توانند به این چادرها مراجعه کنند.

امامی رضوی در خصوص خدمت‌رسانی به بیماران دیالیزی و بیماران خاص در ایام تعطیلات نوروز، گفت: هیچ بخش دیالیزی در ایام تعطیلات کاهش ظرفیت ندارد و حتی در شهرهای زیارتی و سیاحتی در این بخش‌ها را خواهیم داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت با توصیه به بیماران خاص در خصوص تهیه داروهای خود قبل از ایام تعطیلات، ادامه داد: این بیماران باید داروهای خود را قبل از ایام تعطیلات تهیه کنند، اما در ایام نوروز نیز در روزهایی که تعطیل رسمی نیست، درمانگاه‌ها و ظرفیت ارائه خدمت سرپایی ما کاملا ارائه خدمت می‌دهند.

وی گفت: آزمایشگاه‌های دولتی نیز در ایام نوروز کاملا فعال است و آزمایشگاه‌های خصوصی هم تعطیل نخواهند کرد، مگر در ایام تعطیلات رسمی که ساعت کار مشخصی دارند و به دلیل اینکه قرار است همیشه 24 ساعته ارائه خدمت دهند، نمی‌توانند در ایام تعطیل رسمی هم ارائه خدمت دهند.

امامی رضوی با بیان اینکه بخش‌های طب اورژانس نیز همیشه 24 ساعته در بیمارستان‌هایی که متخصص طب اورژانس داریم، دایر هستند، گفت: هم‌اکنون تعداد متخصصان طب اورژانس در کل کشور 300 نفر است، اما حدود 600 نفر نیز در حال آموزش هستند که این روند حدود 10 سال است شروع شده و امیدواریم در برنامه 10 ساله که سه سال از آن گذشته است، حداقل 5000 نفر متخصص طب اورژانس داشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص زمان اجرایی شدن تعرفه‌های پزشکی سال 92، اظهار کرد: این تعرفه‌ها در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد و از اول فروردین سال 92 اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان باری که به دلیل افزایش تعرفه‌ها به مردم تحمیل می‌شود در بخش فرانشیزی که وجود دارد، گفت: وقتی مردم بیمه هستند، افراد 10 درصد بیشتر پرداخت نمی‌کنند. بنابراین بار افزایش تعرفه‌ها بر دوش مردم خیلی زیاد نیست و در بخش دولتی قطعا افزایش نخواهد داشت. در بخش خصوصی نیز افزایش در بخش بستری 10 درصد است و در بخش سرپایی سهم مردم 30 درصد است.

امامی رضوی افزود: اگر بخواهیم این سهم را نسبت ببندیم که چقدر هزینه بیشتر برای مردم خواهد داشت. مثلا اگر بخش سرپایی را به طور متوسط 15 درصد در نظر بگیریم، 15 درصد نسبت به حدود 24 درصد متوسط افزایش خواهیم داشت. بنابراین شاید چیزی حدود پنج درصد افزایش هزینه‌های مردم نسبت به سال گذشته اتفاق بیفتد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: همان مقداری که تعرفه‌ها افزایش پیدا می‌کند، توان مردم در پرداخت نیز افزایش پیدا می‌کند، یعنی به طور مثال افزایش حقوق برای سال آینده 20 درصد اندازه گرفته شده و این پنج درصد افزایش را باید با آن مقایسه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha