وزارت بهداشت و نظام پزشكی بر سر رشد 30 درصدی ویزیت پزشكان عمومی به توافق رسیدند، تا در سال جدید بدترین خبر در حوزه سلامت عمومی منتشر شود. چون همین چند وقت پیش هم اعلام شده بود كه 70 درصد هزینه‌های درمانی را از این پس باید بیماران پرداخت كنند.

برابری ویزیت پزشكان عمومی با دستمزد یك روز كارگران
سلامت نیوز : وزارت بهداشت و نظام پزشكی بر سر رشد 30 درصدی ویزیت پزشكان عمومی به توافق رسیدند، تا در سال جدید بدترین خبر در حوزه سلامت عمومی منتشر شود. چون همین چند وقت پیش هم اعلام شده بود كه 70 درصد هزینه‌های درمانی را از این پس باید بیماران پرداخت كنند.پزشكان عمومی همواره به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر پزشكی كشور به لحاظ اقتصادی معرفی شده‌اند اما گزارش‌های میدانی تهران امروز نشان می‌دهد كه ویزیت برخی از پزشكان در سطح شهر تهران از 10‌هزار تومان در درمانگاه‌ها و مطب‌های خصوصی شروع و به 20 هزار تومان در سطح بیمارستان های خصوصی می‌رسد. این درحالی است كه بر اساس تعرفه‌های رسمی سازمان نظام پزشكی(سال 91) ، پزشكان عمومی باید حق ویزیتی كمتر از آنچه امروز به خبرنگار ما اعلام كرده‌اند، بگیرند.

برای مثال یكی از پزشكان عمومی منطقه جنت‌آباد در گفت‌وگو با تهران‌‌ امروز قیمت‌های مختلفی برای بیماران در نظر گرفته است. او در مطب خود به معاینه امراض داخلی، قلب، پوست و جراحی‌های كوچك می‌پردازد. این پزشك برای ویزیت بیماری های مرتبط با چاقی 20 هزار تومان ویزیت دریافت می‌كند و برای معاینه پوست 15 هزار تومان. ویزیت یك پزشك عمومی در میدان نبوت تهران به گفته منشی او 18 هزار تومان است. ویزیت پزشكان عمومی بیمارستان امام تا13 هزارتومان است.

ویزیت پزشكان عمومی بیمارستان خصوصی ولیعصر(عج) 14 هزار تومان است. بیمارستان اقبال با دفترچه 7 هزارتومان از بیمار می‌گیرد و بدون دفترچه 10‌هزارتومان. ویزیت پزشكان عمومی بیمارستان البرز 12‌هزارتومان است. ویزیت پزشكان عمومی بیمارستان پارس در جمهوری 20 ‌هزارتومان است. ویزیت پزشكان عمومی بیمارستان كسری با فاصله چند دقیقه از بیمارستان پارس، 15 هزار تومان است و ویزیت پزشكان عمومی بیمارستان طوس 12 هزار و 700 تومان.

پزشكان عمومی در خط مقدم

حالا هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و هم سازمان نظام پزشكی نشسته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند كه ویزیت پزشكان عمومی را 30 درصد افزایش دهند. این خبر را علیرضا زالی، جدید‌ترین رئیس سازمان نظام پزشكی به رسانه‌ها داده است. به گفته او پیشنهاد قبلی نظام پزشکی رشد 40 درصدی بود. به اعتقاد زالی برای احیای طب عمومی نیازمند پزشکان عمومی هستیم تا خدمات آنها به صورت منطقی‌ جبران شود به همین دلیل در نظام تعرفه‌گذاری خدمات درمانی با کمک وزارت بهداشت افزایش نرخ این تعرفه را شاهد خواهیم بود. او همچنین می‌گوید:« در وزارت بهداشت با همکاری وزارت رفاه قرار شده پزشکان عمومی که بالای 15 سال سابقه کار دارند علاوه بر رشد 30 درصدی رشد اضافه 15‌درصدی تعرفه را نیز داشته باشند.»

زالی می افزاید: به این ترتیب پزشکان عمومی با سابقه 15 سال به بالا در سال 92 با رشد تعرفه 45 درصدی مواجه هستند البته به دلیل اینکه قدر مطلق رشد، پایین است ممکن است چشمگیر نباشد.

او در پاسخ به این سوال که با افزایش تعرفه پزشکان عمومی تمایل بیماران به مراجعه پزشکان متخصص بیش از گذشته می‌شود، می‌گوید: من به عنوان یک متخصص اولین پیشنهادی که می‌کنم مراجعه به پزشکان عمومی است چرا که در کشورهای توسعه یافته نیز بیمار در مرحله اول به پزشک عمومی مراجعه می‌کند.

سرماخوردگی چند درصد را زیر خط‌ فقر می‌برد؟

به گفته او این در حالی است که در بسیاری از بیماری‌هایی که نیاز به پزشک متخصص وجود ندارد مانند یک سرماخوردگی مشکل درمانی وجود دارد در حالی که یک پزشک عمومی با نگاهی جامع‌تر می‌تواند درمان بهتری را تجویز کند. اما مسئله اینجاست كه با این افزایش، به عبارت دیگر ویزیت پزشكان عمومی حداقل مابین 13 تا 26 هزار تومان در چرخش خواهد بود و با این روند و كاهش قدرت مالی افراد جامعه، بسیاری از مردم ناچار خواهند شد از اقدام اولیه برای شناسایی یا درمان بیماری خود چشمپوشی كنند. از سوی دیگر برخی از پزشكان عمومی در تهران درحالی 20 هزارتومان ویزیت دریافت می‌كند كه به گفته خسرونیا، ویزیت پزشکان متخصص در حدود 19 هزار تومان است و پزشکان فوق‌تخصص نیز بین 24 تا 25 هزار تومان حق ویزیت می گیرند.

به گفته او البته بسیاری از پزشكان كه در سطح استاد دانشگاه هستند، تا 30 هزار تومان هم حق ویزیت می‌گیرند. رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با اشاره به رشد نرخ تورم و ابلاغ نشدن تعرفه‌های پزشكی سال‌92،می‌گوید: اكثر پزشكان بر اساس آنچه برای امسال مصوب شده است، حق ویزیت می‌گیرند. به گفته او شنیده‌ایم تعرفه‌های سال 92 زیر‌دست معاون رئیس‌جمهور است و هنوز ابلاغ نشده است. وی با اشاره به افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌های مطب، می‌گوید: اكثر پزشكان همان تعرفه‌ای را كه برای امسال تصویب شده است، می‌گیرند و فقط بیمارستان‌های دولتی هستند كه مجبورند منتظر ابلاغ تعرفه‌ها بمانند. این در حالی است كه ویزیت پزشكان در مطب‌های مختلف، متفاوت است و نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت. رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران در پاسخ به این سوال كه چرا پزشكان منتظر ابلاغ تعرفه‌های سال‌92 نمانده‌اند، می‌گوید: به دلیل اینكه تورم هم منتظر ابلاغ تعرفه‌ها نشده و بالا رفته است. خسرونیا با اشاره به بالا رفتن هزینه اجاره مطب، حقوق منشی، پول آب و برق و تلفن و... می‌گوید: نرخ تورم 30 درصد اعلام شده اما افزایش تعرفه‌ها در حدود 20 درصد بوده است.

باز هم از جیب سوراخ بیماران

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور می‌گوید:« تجربه جهانی نشان داده آنچه در سلامت موثر است قرار گرفتن پزشکان عمومی در خط اول ارائه خدمات است.» بنابراین به گفته او با احیای جایگاه پزشکان عمومی از مراجعه غیرضروری به متخصصان جلوگیری می‌شود و این در حالی است که پزشکان عمومی در کشور از نظر مهارت به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند ارائه‌ کننده خدمات در خط اول باشند که البته نیازمند گسترش مهارت‌ها و توانمندسازی برای این قشر هستیم. مسئله‌ای كه وزارت بهداشت هم با طرح پزشك خانواده به دنبال آن است. طرحی كه البته به گفتة بسیاری از جمله، كمیسیون بهداشت مجلس شاید در دولت آینده دنبال نشود. البته آنها شك ندارند كه این برنامه در دولت جدید به موفقیت نخواهید رسید و به نظر می‌رسد با توجه به روزهای پایانی دولت دهم، این پیش‌بینی دور از ذهن هم نیست.

اما مسئله‌ای كه در این میان به فراموشی سپرده شده است، مردمی هستند كه هم اینك از جیب پرداخت می‌كند. آیا كسی هست پاسخ دهد كه سرپرست خانواده ای چهار نفره كه براساس قانون كار حداقل دستمزد را بین حداقل 541 تا 638 هزارتومان می‌گیرد اگر بخواهد در ماه چهار بار برای سرما خوردگی خود و افراد تحت تكفلش به پزشك عمومی مراجعه كند، چقدر از این حقوق را باید تنها صرف هزینه درمان یك سرماخوردگی ساده كند؟ همچنین بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد به رغم اینكه برخی از پزشكان عمومی ترجیح می‌دهند برای گذراندن زندگی خود، به شغلی دیگر روی آورند اما پزشكان عمومی دیگری هم راه پول درآوردن را پیدا كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha