دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 78703
سلامت نیوز : مشکلات دارویی کشور در حال پیشروی است و از مراکز درمانی تهران و انستیتو پاستور خبر می‌رسد واکسن هاری انسانی نایاب شده است. روز گذشته بیمارانی که دچار گازگرفتگی از پستانداران مانند سگ، گربه، گرگ، روباه، خفاش و حیوانات دیگر شده بودند، پس از مراجعه به انستیتو پاستور با نبود واکسن هاری مواجه شدند. مسوولان انستیتو پاستور دلیل این نایابی را عدم تامین این واکسن از سوی وزارت بهداشت عنوان می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ بر اساس آمار‌های رسمی از سوی وزارت بهداشت، سالانه سه‌میلیون‌یورو معادل هشت‌میلیاردتومان یا 500هزاردوز از واکسن هاری وارد کشور می‌شود که وابستگی شدید به واردات و بحران‌های ارزی باعث نایاب شدن این واکسن در کشور شده است. نایاب شدن این دارو در حالی است که عدم درمان و تزریق این واکسن به مبتلایان می‌تواند خطرات زیادی برای سلامت آنان ایجاد کند و در خطرناک‌ترین حالت باعث مرگ افراد مبتلا شود. بیماری هاری، بیماری ویروسی خطرناکی است که ویروس از طریق بزاق آلوده پستانداران مانند سگ، گربه، گرگ، روباه، خفاش و حیوانات دیگر که معمولا از راه گازگرفتگی یا یک زخم باز که با بزاق تماس پیدا کند به انسان منتقل می‌شود.

فردی که توسط حیوان هار دچار گازگرفتگی شده در صورت عدم درمان و ابتلا به هاری محکوم به مرگ است. اگر فردی دچار گازگرفتگی شود یا پنجه حیوان ایجاد خراش در بدن وی کند باید با مراکز پیشگیری و درمان هاری در سطح کشور مشاوره کرده و تحت درمان قرار گیرد. واکسیناسیون علیه هاری در پنج نوبت انجام می‌شود که نوبت اول در روز حادثه یا روز مراجعه، نوبت دوم 3 روز بعد، نوبت سوم 7 روز بعد، نوبت چهارم 14 روز بعد و نوبت پنجم 30 روز بعد تزریق می‌شود. سرم ضدهاری نیز در مواردی که مرکز پیشگیری و درمان هاری لازم بداند تزریق می‌شود. سگ یا گربه‌ای که مبتلا به هاری شود حداکثر به مدت 10 روز زنده می‌ماند و به مدت پنج تا هفت‌روز قبل از مرگ ویروس را در بزاق خود دارد و توسط گاز گرفتن می‌تواند ویروس را منتقل کند.

به این دلیل سگ یا گربه مشکوک به هاری را که فردی را گاز گرفته است به مدت 10 روز تحت نظر قرار می‌دهند که اگر در این مدت بمیرد احتمال اینکه سگ هار باشد وجود دارد و لازم است حیوان از نظر آزمایشگاهی و از لحاظ هاری بررسی شود. در صورتی که ثابت شود حیوان هار بوده است اقدامات لازم برای فردی که دچار گازگرفتگی شده است باید انجام گیرد.

وضعیت بیماری هاری در ایران و جهان
طبق تخمین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 35هزار مورد هاری انسانی و مرگ ناشی از آن در نیمکره شمالی، رخ می‌دهد و این در حالی است که قریب نیمی از مردم جهان در این نیمکره، زندگی می‌کنند. ضمنا سالانه حدود 10میلیون‌نفر تحت پوشش اقدامات پیشگیرنده بعد از گزش حیوانات، قرار می‌گیرند و همه‌ساله حدود 40 تا 70 هزارنفر در اثر هاری تلف می‌شوند.  این بیماری، انتشار جهانی دارد و به استثنای چند کشور که توانسته‌اند آن را حذف کنند در سایر نقاط دنیا منتشر است ولی تنها در کشورهای جهان سوم، که هاری سگ‌سانان را کنترل نکرده‌اند هاری انسان به‌صورت یک معضل، خودنمایی می‌کند و در مجموع، انتشار حقیقی این بیماری، ناشناخته است. 

بیماری هاری در کشور ایران هنوز یکی از معضلات بهداشتی ـ اقتصادی است و تقریبا همه استان‌ها کم و بیش به این بیماری آلوده هستند. بیشترین موارد بیماری در حاشیه دریای خزر، نواحی شمال‌شرقی و جنوب‌غربی کشور، مشاهده می‌شود. از سال 1358 به‌بعد در شهر تهران مواردی از بیماری در سگ‌های ولگرد تهران مشاهده شده و تا سال 1363 سال به سال این بیماری گسترش بیشتری پیدا کرده است تا اینکه با تشکیل ستاد مبارزه با بیماری هاری و اتلاف سگ‌های ولگرد در تهران بزرگ و اجرای طرح تنظیم‌شده به‌وسیله ستاد مذکور در جهت کنترل بیماری نتیجه رضایت‌بخشی حاصل شده است.

به‌طور کلی موارد هاری حیوانی در 20سال اخیر در سطح کشور، رو به افزایش بوده است و به‌موازات این افزایش، شمار مجروحان هارگزیده نیز رو به افزایش بوده است. به‌طوری که در سال 1388 در سراسر کشور 37هزارو523 نفر که اکثرا به‌وسیله سگ‌های ولگرد، مجروح شده بودند در بیش از 180 مرکز درمان ضد هاری علیه هاری درمان شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha