سلامت نیوز : مدیر مؤسسه دانش اعتیاد و روانشناسی با اشاره به آمار واقعی معتادان در کشور،نسبت به کاهش سن اعتیاد به کمتر از ۲۲ سالگی هشدار داد و گفت: آماری که در کلینیک‌های ترک اعتیاد وجود دارد بیانگر رشد 26 درصدی معتادان به مواد روانگردان است.

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با فارس، گفت: اولین شاخص در حوزه مواد مخدر که باید بررسی شود تا بر اساس آن وضعیتمان را در حوزه مواد مخدر بررسی کنیم و تغییر الگوی مصرف را مشخص کنیم، تعداد معتادان است.

وی ادامه داد: آمار رسمی تعداد معتادان از سال 80 ثابت مانده و این موضوع در هیچ کجای دنیا این گونه نیست. از سال 80 یک میلیون و 200 هزار نفر معتاد معرفی شد و سال گذشته در آمار رسمی به یک میلیون و 300 نفر افزایش یافت.

صفاتیان گفت: آنچه که ما در مطب‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد می‌بینیم بیش از این تعداد است، در واقع جامعه تغییر کرده و اولین کاری که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید انجام دهد مشخص کردن تعداد واقعی معتادان است.

وی تصریح کرد: طبق استانداردها 20 درصد معتادان وارد سیستم درمان می‌شوند بنابراین زمانی که خود ستاد اعلام می‌کند 70 هزار نفر به سیستم درمانی وارد شده‌اند پس آمار واقعی معتادان 3.5 میلیون نفر برآورد می‌شود.

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد: میزان دستگیری معتادان نیز شاخصی برای تعداد این افراد است به طوری که در طول سال 220 هزار نفر دستگیر می‌شوند، اگر 30 درصد آنها هم تکراری باشند طبق آمار سازمان ملل به ازای هر  20 هزار مصرف‌کننده یک نفر قاچاقچی مواد وجود دارد که باز آمار معتادان روی 3 میلیون نفر می‌چرخد.

وی با تأکید بر اینکه باید کارهای تحقیقاتی بر روی تغییر الگوی مصرف انجام شود ادامه داد: از سال 83 مصرف مواد روانگردان در کشور آغاز شد اما مسئولان آن را جدی نگرفتند. در سال 86 آمارها نشان داد که تعداد معتادان مصرف‌کننده روانگردان زیر 4 درصد است.

صفاتیان گفت: اما اکنون آماری که در مطب‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد وجود دارد 26 درصد را نشان می‌دهد این افزایش رشد چند برابری را نشان می‌دهد و بیانگر این است که برنامه‌هایمان ناموفق بوده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان اعتیاد زنان اکنون به 10 درصد رسیده و دو برابر شده است. از سوی دیگر شروع اولیه مصرف مواد در حوزه روانگردان‌ها به شدت پایین آمده است.

مدیر مؤسسه دانش اعتیاد و روانشناسی گفت: افرادی که به کلینیک‌ ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند در سن حدود 22 سالگی هستند و نشان می‌دهد که از سالهای گذشته اعتیاد را آغاز کرده‌اند.

صفاتیان افزود: از سوی دیگر مصرف هروئین در جامعه در کنار مصرف مواد روانگردان افزایش یافته است و متأسفانه در مورد این ماده خطرناک باورهای نادرست دارند.

وی ادامه داد: قیمت و تولید مواد مخدر هم موضوع مهمی است.شیشه زمانی که وارد کشور شد کیلویی 170 میلیارد تومان بود همه چیز گران شد اما نتوانستیم قیمت مواد مخدر را بالا نگه داریم و در این مورد شیشه کیلویی 16 میلیون تومان شد.

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه پیشگیری نگاههمان این است که اگر قیمت را ببریم بالا دسترسی مردم به مواد را کم کنیم اما الان قیمت شده یک دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha