دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 81125

طبق اعلام سازمان نظام پرستاری اکنون حدود ۱۹۰ هزار پرستار عضو این سازمان هستند که بیش‌ ترشان در وزارت بهداشت فعالیت دارند؛ اما اگر به این تعداد پرستاران بخش خصوصی و دستگاه‌های دیگر مانند نیروهای نظامی، وزارت نفت، بانک‌ها و ... را نیز اضافه کنیم جمعیت جامعه سفیدپوشان به حدود ۲۳۰ هزار نفر می‌رسد.

کمبود 230 هزار نفری پرستاران
سلامت نیوز : طبق اعلام سازمان نظام پرستی اکنون حدود ۱۹۰ هزار پرستار عضو این سازمان هستند که بیش‌ترشان در وزارت بهداشت فعالیت دارند؛ اما اگر به این تعداد پرستاران بخش خصوصی و دستگاه‌های دیگر مانند نیروهای نظامی، وزارت نفت، بانک‌ها و ... را نیز اضافه کنیم جمعیت جامعه سفیدپوشان به حدود ۲۳۰ هزار نفر می‌رسد.

این در حالی است که برابر استاندارد ملی، تعداد پرستاران با توجه به جمعیت کشور باید حداقل دو برابر شود و به 460 هزار نفر برسد. به گفته مسعود فلاحی، معاون پرستاری وزارت بهداشت باید به ازای هر تخت بیمارستانی 1.8 پرستار در کشور داشته باشیم اما اکنون به ازای هر تخت 0.7 پرستار داریم؛ کمبودی که بی‌توجهی به بیماران و در برخی از موارد مرگ آنان را به‌همراه دارد. این کمبود مربوط به دیروز و امروز نیست و جامعه پرستاری کشور مدت‌هاست که با کمبود نیروی انسانی روبه‌رواست.

رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور در گفت‌وگو با «حمایت» اعلام می‌کند که در کشور فارغ‌التحصیل رشته پرستاری کم نیستند، اما سختی‌های کار، نبود مزایا، درگیری این شغل با بیماری‌های سخت، پر شدن تمام ایام حتی روزهای تعطیل باعث می‌شود آنان رغبتی برای ورود به این شغل نداشته باشند. «غضنفر میرزابیگی» بیان می‌کند: البته در سال‌های اخیر بیمارستان‌های جدیدی به چرخه درمانی کشور افزوده‌ شده‌اند که کمبود پرستار را جدی‌تر کرده است.

وی اضافه‌ کاری را آسیب شغل پرستاری می‌داند و ادامه می‌دهد: در برخی از کشورها پرستارها اضافه کاری ندارند؛ زیرا این قشر مسئول جان مردم هستند؛ اما اکنون در برخی از بیمارستان‌ها دو پرستار مسئول رسیدگی به 40 بیمار آن هم در دو شیفت کاری می‌شوند. بدیهی است که تعیین بیماران تحت پوشش و ساعت کار بیش از استاندارد میزان دقت را کم می‌کند و در نحوه رسیدگی به بیمار نیز اثر دارد. رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور معتقد است زمانی اوضاع بهتر می‌شود که تعداد پرستاران حداقل به دو برابر آمار موجود برسد.

30 هزار نفر جذب می‌شوند
در حالی که برابر استاندارد ملی بخش درمانی کشور به جذب دست‌کم 230 هزار پرستار نیاز دارد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «حمایت» از جذب 30 هزار نفر برای این شغل خبر می‌دهد و می‌گوید: همه متولیان بهداشتی به کمبود نیروی پرستاری واقف هستند، به همین دلیل دستور جذب صادر شده است؛ البته هنوز بودجه جذب پرستاران جدید مصوب نشده است و پس از تأمین منابع مالی این افراد مشغول به کار می‌شوند. علی کاییدی در ادامه بیکاری تعداد زیادی فارغ‌التحصیل رشته پرستاری تایید می‌کند می‌کند و ادامه می‌دهد: کمبود منابع مالی در کشور و به‌خصوص در وزارت بهداشت موجب شده است برای جذب نیرو در این بخش با مشکل مواجه شویم؛ البته تلاش می‌کنیم با افزایش اعتبار این موضوع برطرف شود.

افزایش عفونت در بیمارستان‌ها
عضو شورای عالی نظام پرستاری نیز گله زیادی از کمبود نیروی کاری دارد و اعلام می‌کند که در وضع فعلی با وجود تلاش‌های زیاد، شاهد افت کیفیت خدمات پرستاری هستیم. به گزارش مهر، محمد شریفی مقدم می‌گوید: کمبود نیرو این مشکل را ایجاد کرده و باعث شده است درصد خطا افزایش یابد. وی تاکید می‌‌کند که عفونت‌های بیمارستانی عامل بروز مرگ‌های پنهان در بیمارستان‌هاست و مهم‌ترین علت بروز چنین عفونت‌هایی کمبود نیروی پرستار در سیستم بهداشت و درمان است. عضو شورای عالی نظام پرستاری جذب نشدن فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری در مراکز درمانی را موجب فشار به کادر فعال می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha