دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 81192
سلامت نیوز : یک متخصص داخلی درباره بیماری کولیت عصبی روده گفت: بیماری کولیت عصبی روده یا سندرم روده تحریک‎پذیر یکی از اختلالات شایع گوارشی است که افراد زیادی درگیر آن هستند.

دکتر ابوالفضل خادم‌المله در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به شیوع این بیماری، عنوان کرد: این بیماری خطرناک نبوده و زندگی فرد را تهدید نمی‎کند اما ناراحتی‎ها و مشکلاتی برای او ایجاد خواهد کرد که آزاردهنده است. این بیماری همراه با درد و ناراحتی شکمی بوده است.

وی افزود: این بیماری در میان زنان شایع‏تر بوده و اغلب در سنین کمتر از 45 سال بروز می‎کند که با تغییرات اجابت مزاج به صورت اسهال یا یبوست و گاهی هر دو حالت همراه است البته در شرایطی نیز بیماری با حالت نفخ نمایان می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: مهم‏ترین مسئله درباره این بیماری رد کردن سایر تشخیص‎های احتمالی است. افرادی که برای اولین بار دچار درد شکم می‎شوند، بعد از گرفتن شرح حال کامل و اطمینان از عدم وجود سایر بیماری‎ها باید معالجه شوند. نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که این افراد دفع خون، کاهش وزن و اسهال چرب ندارند.

خادم ‏المله در مورد نحوه تغذیه افراد، ابراز کرد: افراد باید در خوردن مواد غذایی دقت داشته باشند؛ چرا که برخی از این مواد باعث ایجاد یا تشدید این علائم می‌شود. این افراد با خوردن شیر، بعضی میوه‎ها و غذاهای چرب و تند دچار این درد و نفخ شکم می‌شوند. چنین افرادی می‎توانند با حذف این مواد در کاهش علائم این بیماری مشکل به وجود آمده را برطرف نمایند.

این متخصص داخلی اظهار کرد: ایجاد مشکلات روحی، افسردگی، اضطراب و ترس از وجود بیماری باعث تشدید سندروم روده تحریک‎پذیر می‌شود. افرادی که دچار اسهال شدید شده‎اند باید از خوردن زیتون، انجیر، آلو و لواشک پرهیز کنند در حالی که افرادی که دچار یبوست شده‎اند باید این مواد فیبردار را مصرف کنند. افرادی که از این اختلال رنج می‎برند باید غذا را به آرامی خورده تا طعم آن را حس کنند همچنین به ورزش و پیاده‎روی بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha