سلامت نیوز : مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سن شیوع بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و دیابت کاهش یافته است. مهمترین زیرساختی که برای بیماری‌های غیرواگیر نیاز داریم تغییر شیوه زندگی مردم و تغییر سبد غذایی آنها است.

دکتر عباس کبریایی زاده در گفت وگو با ایسنا ، گفت: متوسط رشد مصرف دارو در کشورمان از نظر ارزش بازار به ریال، 25 درصد است در حالی که متوسط رشد داروهای تنفسی، قلب و عروق و دیابت بیش از 30 درصد است، این نشان می دهد که رشد بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و تنفسی و دسترسی به این داروها رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و دیابت رو به کاهش است، افزود: ضریب شیوع این بیماری‌ها نیز رو به افزایش است و این جای نگرانی است. باید برای کاهش شدت شیوع آن برنامه ریزی مراقبتی انجام گیرد.

مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مهمترین زیرساختی که برای بیماری‌های غیرواگیر نیاز داریم تغییر شیوه زندگی مردم و تغییر سبد غذایی آنها است. مراقبت‌های زیست محیطی نیز از دیگر زیرساخت‌ها است. سبد غذایی رایج در کشورمان ناسالم و حاوی کربوهیدات فراوان مانند نان و برنج، سرخ کردنی‌ها است که منجر به رشد فزاینده بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون و دیابت شده است.

کبریایی زاده اظهار کرد: عوامل زیست محیطی که با آنها مواجه هستیم مانند آلاینده‌ها باعث می‌شود شیوع اختلالات تنفسی بیشتر شود و باید در این خصوص برنامه ریزی جدی انجام گیرد. متاسفانه فرهنگ بسیار خطرناک در استفاده از انواع پلاستیک‌ها و پلیمرها که برای مواد غذایی استفاده می‌شود نیز مزید برعلت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha