شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 81959
سلامت نیوز : سرطان از جمله بیماری‌های است نگرانی از دچار شدن ذهن بسیاری از افراد را مشغول خود می‌کند و باورهای گوناگونی درباره آن در میان مردم وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ در اینجا به ارزیابی هشت باور رایج درباره سرطان می‌پردازیم:

1- اگر مبتلا به سرطان شوید، معمولا به علت سابقه خانوادگی سرطان در شماست

این باور نادرست است. بررسی‌ها در آمریکا نشان داده است که نیمی از مردان و یک سوم زنان در آمریکا در نقطه‌ای زندگی‌شان به نوعی سرطان مبتلا خواهند شد. اما فقط یک بیستم این موارد به ژن‌های به ارث‌رسیده از والدین مرتبط است.

2- مصرف مشروبات الکلی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

این باور درست است. احتمال سرطان دهان، کبد،روده بزرگ، پستان و سایر سرطان‌ها را بالا می‌برد.

3- قندهای مصنوعی سرطان‌زا هستند

نادرست است. شاهدی وجود ندارد که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث سرطان شود. بررسی‌ها رابطه‌ای میان شیرین‌کننده‌های آسپارتام، سوکرالوز و ساکارین و سرطان در انسان‌ها را نشان نداده‌اند. شیرین‌کننده‌های جدیدتر مانند سوربیتول و استویا هم بی‌خطر به نظر می‌رسند.

4- استفاده از دئودورانت احتمال دچار شدن به سرطان پستان را افزایش می‌دهد

نادرست است. مصرف دئودورانت‌ها یا ضدعرق‌ها بی‌خطر است.بررسی‌های متقنی و شواهدی قطعی درباره اینکه استفاده از ضدعرق‌ها باعث دچار شدن شما به سرطان پستان شود، وجود ندارد.

5- مصرف زیاد گوشت‌های فراوری‌شده احتمال دچار شدن به سرطان را افزایش می‌دهد

این باور درست است. افرادی که به میزان گوشت‌های فراوری‌شده مانند هات‌داگ یا کالباس می‌خورند با احتمال بیشتری ممکن است به سرطان روده بزرگ مبتلا شوند. علت رابطه دقیقا روشن نیست، اما ممکن است به علت وجود نیتریت‌ها در این گوشت‌ها باشد که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و حفظ رنگ به آنها اضافه می‌شود. گوشت قرمز هم با سرطان روده بزرگ ارتباط دارد. به طور کلی محدود کردن میزان خوردن گوشت قرمز، و انتخاب سایر منابع پروتئینی مانند مرغ، ماهی و حبوبات توصیه می‌شود.

6- طب سوزنی برای تسکین تهوع ناشی از شیمی‌درمانی سرطان مفید است

درست است. طب سوزنی ممکن است به رفع تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی کمک کند. طب سوزنی همچنین ممکن است به افرادی که به علت پرتودرمانی دچار خشکی دهان می‌شوند، کمک کند. اگر تحت درمان سرطان هستید و می‌خواهید طب سوزنی را امتحان کنید، به دکترتان اطلاع دهید.

7- نمونه‌برداری در اغلب سرطان‌ها باعث پخش شدن آن می‌شود.

این باور نادرست است. در حین نمونه‌برداری یا بیوپسی پزشک تکه کوچکی از بافت را از بدن شما برمی‌دارد تا از لحاظ وجود سرطان بررسی شود. در اغلب سرطان‌ها، بسیار نامحتمل است که این عمل باعث انتشار سرطان شود.

سرطان تخمدان در این مورد استثنا است. پزشکان معمولا از تخمدان بیوپسی نمی‌کنند، چرا که خطر انتشار سلول‌های سرطانی وجود دارد. اگر پزشک احتمال وجود سرطان در تخمدان را بدهد فممکن است کل تخمدان را بردارد.

8- ورزش خطر دچار شدن سرطان را کاهش می‌دهد

درست است. ورزش به همراه تغذیه سالم و کنترل وزن باعث می‌شود احتمال دچار شدن به برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان پستان و سرطان روده بزرگ کاهش پیدا کند. با این وجود حتی اگر به اندازه کافی ورزش می‌کنید، باید آزمایش‌های روتین غربالگری سرطان را مطابق توصیه پزشک‌تان انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha