یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 82004
سلامت نیوز : فوق تخصص شبکیه و زجاجیه گفت: عوارض نارسایی، ناهنجاری‌های آب مروارید و آب سیاه مادرزادی، اشک ریزش و ترشحات در نوزادان، عفونت و ضربه به چشم می‌تواند چشم کودک را درگیر سازد.

امین‌الله نیک ‌اقبالی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: مهمترین مشکل چشمی کودکان ممکن است مربوط به ناهنجاری‌های مادرزادی باشد بنابراین نیاز به مشورت با متخصص اطفال بعد از تولد کودک الزامی است.

فوق تخصص شبکیه و زجاجیه گفت: اگر کودک نارس به دنیا آمده باشد باید در هفته‌های اول چشم وی بررسی شود تا اینکه دچار عوارض نارسایی نشده باشد.

وی افزود: شناسایی عوارض نارسایی بدو تولد در روزهای اول قابل پیشگیری و درمان است و از عواقب و عوارض بعدی جلوگیری می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: ناهنجاری‌های آب مروارید مادرزادی و آب سیاه مادرزادی از جمله فوریت‌های تشخیص بیماری‌های چشمی در کودکان است.

نیک اقبالی افزود: آب سیاه مادرزادی ممکن است به راحتی تشخیص داده نشود اما از علائم این بیماری، حساس بودن چشم کودک به نور، بزرگ شدن چشم‌ها و حساسیت سیاهی بیش از حد چشم است که از بدو تولد دیده می‌شود که مراجعه به چشم پزشک و درمان‌های بعدی را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

فوق تخصص شبکیه و زجاجیه، اشک ریزش و ترشحات در نوزادان را به دلیل انسداد مجرای اشکی دانست و افزود: این بیماری تا سن یک‌سالگی خود به خود برطرف می‌شود اما اگر تا 11 ماهگی این مشکل برطرف نشد نیاز به بررسی متخصص چشم‌پزشکی دارد که خوشبختانه این بیماری خیلی خوب به درمان جواب می‌دهد.

این چشم‌پزشک گفت: هر نوع عفونتی که از حین تولد به چشم کودک وارد شود یا بعد از تولد از محیط آلوده به کودک وارد شود می‌تواند چشم کودک را به عفونت دچارسازد.

وی ابتلا به سرماخوردگی را نیز از عواملی دانست که چشم کودک را دچار عفونت می‌کند که هنگام بهبود عمومی طفل، برطرف می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در سنین بالاتر هر گونه عفونت به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی می‌تواند چشم کودک را آلوده سازد همچنین ضربه خوردن به چشم نیز می‌تواند چشم کودک را درگیرکند.

وی افزود: بعضی از بیماری‌های سیستم بدن و ناهنجاری در آنزیم‌ها نیز می‌توانند چشم را دچار عوارضی کنند که پزشکان و متخصصان کودک می‌توانند به راحتی آن‌ها را تشخیص داده و درمان کنند.

نیک اقبالی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر استفاده مادران از چای برای شست و شوی ترشحات چشمی کودکان گفت: چای همان آب جوشیده است بنابراین از باکتری و ویروس مصون است؛ همچنین چای دارای ماده‌ای است که لحظاتی به چشم آرامش می‌دهد بنابراین شست و شو با آب ولرم یا چای باعث کاهش زمینه‌های عفونتی شده و می‌تواند مؤثر باشد.

فوق تخصص شبکیه و زجاجیه توصیه کرد: برای استفاده از قطره چشمی نیز باید ابتدا چشم را با همین مواد شست و شو داد تا آلودگی کمتری پیرامون چشم باشد. تأثیر آنتی‌بیوتیک بیشتر باشد و التیام بیشتری به چشم بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha