سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 82146
سلامت نیوز : اهمیت مصرف لبنیات بر کسی پوشیده نیست و بیشتر مردم سعی می کنند تا حد امکان شیر و فرآورده های لبنی را از سبد غذایی خانواده حذف نکنند. متخصصان یک واحد از فرآورده های لبنی را معادل یک لیوان شیریا ماست و یا معادل ۴۵گرم پنیر در نظر می گیرند، در این میان مادران باردار باید واحد بیشتری از این محصولات را مصرف کنند، زیرا نتایج آخرین یافته های پزشکی نشان می دهد مصرف مناسب شیر در دوران بارداری، در حفظ سلامت کودک تا سال ها بعد از تولد وی نقش دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ خدیجه رحمانی متخصص تغذیه و عضو انستیتو تحقیقات صنایع غذایی کشور درباره ضرورت مصرف لبنیات چنین می گوید: شیر یکی از گروه های اصلی موادغذایی است که باید در برنامه غذایی روزانه همه افراد وجود داشته باشد اما در برخی دوران نیاز افراد به لبنیات افزایش پیدا می کند، از جمله در دوران بارداری که به دلیل رشد سریع سلول های جنین نیاز است که مادر از لبنیات بیشتری استفاده کند با تولد نوزاد، روند رشد سلول ها کاهش پیدا می کند. چنانچه گفته شده از آنجا که روند رشد سلول ها در دوران جنینی بسیار سریع است و در این دوره سلول های عصبی تشکیل می شود، دریافت همه موادغذایی از گروه اصلی اهمیت زیادی دارد. هم چنین پروتئین و ریزمغذی های دیگر مانند روی و منیزیم با مصرف شیر تامین می شود.بنابراین مصرف شیر در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.

نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف کم لبنیات در این دوره با بروز بیماری ها در طول زندگی ارتباط دارد.احتمال بروز بیماری هایی مانند دیابت یااختلال رشد قدی در افرادی که مادرانشان در دوران بارداری دچار سوء تغذیه بودند بیشتر است. حتی بیماری هایی مانند پوکی استخوان که به علت مصرف کمتر لبنیات بروز می کند. به همین علت مادر باردار باید روزانه ۳ تا ۴ واحد شیر دریافت کند تا بچه سالمی به دنیا بیاورد.به گزارش سایت «MSN»، متخصصان ایسلندی وضعیت جسمی ۸۰۰نوزاد را از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ بررسی کردند و دریافتند، زنانی که در دوران بارداری روزی بیش از ۱۵۰میلی لیتر شیر مصرف می کردند بچه های بلندقدتری دارند و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در این افراد کمتر است. این نتیجه نشان داد که مصرف شیر در دوران بارداری می تواند تاثیر طولانی مدتی بر سلامت افراد داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha