سلامت نیوز : رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کاشمر تبعیض های آزاردهنده در پرداختی تیم سلامت را مهمترین مشکل سیستم بهداشت و درمان خواند و گفت: البته بحث پرستاران فقط موضوع مالی نیست بلکه نفس این تبعیض ها زجرآور است و خواه ناخواه پرستاران را سرخورده می کند.

ابوطالب اکرمی در گفت و گو با نظام پرستاری با انتقاد از اجرای ناقص برخی قوانین مهم و تاثیر گذار در حوزه پرستاری گفت: برخی از این قوانین بارها در مجلس و دولت بررسی و تصویب شده اند و چندین سال از عمر تصویب آنها می گذرد اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده اند و فقط به اجرای ناقص آنها بسنده شده است.

وی قانون ارتقای بهره وری را از جمله این قوانین برشمرد و افزود: متاسفانه از این قانون فقط فصل اول آن اجرا می شود و موضوع سخت و زیان آور بودن حرفه پرستاری مورد بی توجهی واقع شده است و پرستاران از مزایای این مهم بی بهره اند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کاشمر اضافه کرد: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز به رغم تصویب مجلس و هیئت دولت و ابلاغ آن به  وزارت بهداشت به  هر دلیل هنوز اجرایی نشده است در حالیکه این قانون نه تنها هیچگونه بار مالی را بر دولت تحمیل نمی کند بلکه کاملا مقرون به صرفه است، ضمن اینکه از طریق تعدیل کارانه ها به راحتی این موضوع قابل حل است.

وی با گلایه از اختلاف کارانه های پرداختی در نظام سلامت گفت: بر اساس مستندات، در برخی بیمارستانها در حالی که کارانه یک پرستار تنها 150 هزار تومان است، کارانه یک پزشک در همان بیمارستان 150 میلیون تومان است و شاید یکی از بزرگترین مشکلات وزارت بهداشت همین تبعیض های زجرآوری است که بین پرسنل گذاشته می شود.

اکرمی افزود: البته اصلا بحث پرستاران مسئله مالی نیست بلکه نفس این تبعیض ها آزار دهنده اند که به تمام سطوح سیستم بهداشت و درمان تسری یافته است. باید قبول کرد که این بی عدالتی ها خواه نا خواه بر روح و روان پرستاران تاثیر گذاشته و آنان را دچار سرخوردگی و دلزدگی می کند و امیدواریم وزیر جدید بهداشت به این مشکل کهنه در نظام سلامت توجه ویژه داشته و به این بی عدالتی خاتمه دهد.

وی ادامه داد: همچنین قرار بود در مورد لحاظ سنوات تحصیل جزو سنوات خدمتی پرستاران رایزنی هایی در سطوح تصمیم گیری و سیاست گذاری انجام شود ولی متاسفانه این موضوع به فراموشی سپرده شد و به جایی نرسیده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کاشمر با اشاره به اعمال تغییر وضعیت های استخدامی از پیمانی به رسمی در بیمارستانهای کشور، گفت: متاسفانه این تغییر وضعیت استخدامی حداقل در استان خراسان شامل حال پرستاران نشد و به جز پرستاران باقی نیروهای پیمانی به رسمی تبدیل شدند و این امر واقعا باعث تضعیف روحیه و انگیزه کاری پرستاران استان شده است.

وی در پایان با تاکید بر لزوم اجرای کامل معاونت مراقبت و پرستاری در وزارت بهداشت و بدنه سیستم بهداشت و درمان کشور گفت: پرستاران باید بدانند کسی از بیرون معجزه نخواهد کرد تا مشکلات آنها حل شود بلکه باید برخوردهای انفعالی را کنار گذاشته و با پیگیری مشکلات و مطالبات خود در صدد رفع مسایل این حوزه مهم و تاثیر گذار در نظام سلامت برآیند و امید است که معاونت پرستاری بتواند در این زمینه کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha