یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۸
سلامت نیوز : در پی بروز حادثه تلخ تصادف دو اتوبوس بین‌شهری در اتوبان قم - تهران و کشته‌شدن 44نفر از هموطنان عزیزمان، نکاتی چند را که در مقابل چشمان همه ماست و کمتر به دیده دقت به آن توجه می‌شود به اختصار بیان می‌کنم. رعایت حقوق مسافران مانند حقوق مشتری، حقوق مراجعان ادارات و... از جمله حقوقی است که به آن توجه لازم نمی‌شود. شاید عدم‌رعایت حقوق مشتری یا حقوق مراجعان به ادارات، تبعات جانی برای افراد نداشته ‌باشد و با جنس بی‌کیفیت و بی‌احترامی مواجه باشیم، اما درخصوص حقوق مسافران، عدم‌رعایت این مهم، خطرات جانی سنگین به‌دنبال دارد. صِرف جابه‌جایی چند مسافر از یک شهر به شهری دیگر، تمام تعهدی است که یک شرکت تعاونی مسافربری یا راننده اتوبوس آن را احساس می‌کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ اعتراض به نحوه رانندگی یا کیفیت بد نظافت اتوبوس یا انتقاد از برخورد ناشایست تعاونی یا راننده و کمک راننده، یک پاسخ بیشتر ندارد؛ دوست ندارید پیاده شوید! این تصور غلط از دیرباز در تمامی خدمات دیده می‌شود که اصل انجام‌دادن خدمت، منتی است که به سر مشتری گذاشته می‌شود و مشتری حق ندارد نسبت به کیفیت آن اظهارنظری داشته‌ باشد.  مشتری یا همان مسافر انتظار دارد در قبال هزینه‌ای که بابت کرایه پرداخت می‌کند، سفر ایمن و راحتی داشته ‌باشد، حال اینکه بهای بلیت واقعی است یا خیر، بحثی است جدا، اما به هر حال ایمنی و سلامت سفر مسافران قابل اندازه‌گیری با مبلغ کرایه سفر نیست.

چه بسا مسافران حاضر باشند بهانه تعرفه پایین بلیت‌ها را با پرداخت بیشتر جبران کنند و در عوض، خدمات مناسب، سفر ایمن و احترام بیشتری به آنها گذاشته‌ شود.  از سوی دیگر، قانونگذار و ناظر قانون، هر دو انتظار دارند فقط از طریق تصویب یک قانون و تلاش برای اجرای آن، به نتیجه بهبود کیفیت رانندگی، کاهش تصادفات و مرگ و میر و مصدومان برسند. در پاسخ باید گفت، آن میزان که نظارت مردم بر خدمات در کاهش خسارات تاثیر می‌گذارد، فشار قانون و تلاش برای نهادینه‌کردن آن اثربخش نیست.  با یادآوری مرگ 250‌هزارنفر در دهه80 و مرگ نزدیک به 20‌هزارنفر در تصادفات رانندگی هر ساله و همچنین مقدماتی که شرح آن رفت چند نکته به‌عنوان راهکار جهت کاهش تصادفاتی مشابه آنچه در اتوبان قم - تهران اتفاق افتاد و خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزان خود کرد، ارایه می‌شود: 

1- اختصاص شماره برای اعلام تخلف راننده یا ایراد فنی خودرو:  اگر راهنمایی و رانندگی، سازمان پایانه‌ها یا هر مرجع دیگری، داخل اتوبوس‌های بین‌شهری که مستقیما با جان مسافران سروکار دارد، یک کد اختصاص دهد که برای مسافران داخل اتوبوس قابل مشاهده‌ باشد و همچنین کنار آن یک شماره برای ارسال پیامک معرفی شود، مسافران می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف راننده در سبقت، رانندگی خطرناک یا ایراد فنی خودرو، آن کد را به شماره معرفی‌شده ارسال کنند، شاید بخشی از حوادث رانندگی کاهش یابد.  نصب تابلو کد اتوبوس و شماره پیام کوتاه، عامل بازدارنده از بروز تصادفات است و این پیام را دایما به راننده می‌دهد که او در حال قضاوت است و هر نوع رفتار خطرآفرین او امکان گزارش‌دهی توسط مسافران را دارد.           
        
همان‌طور که مسافران در صورت مشاهده تخلف رانندگان کد اتوبوس را پیامک می‌کنند، می‌توانند در صورت رانندگی خوب و رضایت از کیفیت رانندگی، کد تشویق را برای آن راننده ارسال کنند.  بازخورد پیامک ارسال‌شده توسط مسافر بسیار مهم است. به این معنی که پس از ارسال پیامک، درباره دریافت و رسیدگی به نظر او پاسخ مناسبی داده شود و از سوی دیگر، رسیدگی به نظر مسافر هم در کمترین زمان در پلیس راه صورت گیرد. چراکه تاخیر در رسیدگی به نظر مسافر، او را در موارد بعدی بی‌انگیزه می‌کند و راننده هم از رسیدگی به پیام‌های حاوی شکایت از رانندگی خطرناک، احساس مصونیت می‌کند.  در صورت اتصال شبکه پلیس راه به پیام‌های مربوط به رانندگی خطرناک، پلیس راه‌ها، می‌توانند، با رانندگان خاطی برخورد کنند تا از احتمال بروز حادثه دلخراش در ادامه آن سفر جلوگیری شود.

2- نصب تابلو نمایشگر سرعت اتوبوس: در صورت الزام‌آوربودن نصب نمایشگر سرعت اتوبوس، مسافران هر لحظه می‌توانند میزان سرعت اتوبوس و تناسب آن سرعت با تابلوهای جاده را تطبیق دهند. راننده در صورت اطلاع از اینکه سرعت اتوبوس توسط مسافران، کنترل می‌شود، هیچ‌گاه از سرعت مجاز جاده تخطی نمی‌کند.

3- تهیه فیلم آموزشی راه‌های فرار از خطر در مواقع آتش‌سوزی یا تصادف: عمده اتوبوس‌ها به سیستم نمایش فیلم مجهز هستند. در صورت تهیه فیلم آموزشی از مراقبت‌های سفر مثل بستن کمربند ایمنی، انتقال وسایل نقلیه به جعبه‌های مختص بار و از همه مهم‌تر، واکنش به تصادف یا حریق، مسافران درخصوص این قبیل مراقبت‌ها و نکات ایمنی آموزش می‌بینند. پخش این فیلم در ابتدای سفر، می‌تواند جزو یکی از پروتکل‌های اجباری سفر اتوبوس‌های بین‌شهری باشد. بخشی از این فیلم آموزشی می‌تواند به نحوه ارسال پیام کوتاه توسط مسافران اختصاص داشته باشد تا پیام‌های ارسالی از نظر محتوایی صحیح به شماره معرفی‌شده ارسال شوند. در کنار این فیلم، تهیه گرافیک ساده و تراکت پرس‌شده که بتواند با افراد کم‌سواد و کودکان ارتباط برقرار کند، (مشابه آموزش‌های ایمنی که در صندلی‌های هواپیما قرار دارد) می‌تواند به ارتقای آگاهی مسافران کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha