سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
سلامت نیوز : رضایت اجتماعی درواقع مقوله‌ای است که خودش از مجموعه عواملی به شرح زیر تشکیل می‌شود: رضایت از دوستان، امید به زندگی بالا، امنیت شغلی، وضعیت سلامتی، رضایت از خانواده، مثبت‌نگری، رضایت از خود و آرامش روانی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ بسیاری از پژوهش‌ها، بیانگر آن است که مثبت‌نگری، تاثیر معناداری بر رضایت اجتماعی داشته و عزت نفس نیز از عوامل موثر بر این مقوله است. یکی از خصوصیت‌های مهم جامعه ایده‌آل، رضایت اجتماعی است. این مهم، زمانی ایجاد می‌شود که اعضای آن جامعه وضعیت خود را شناخته، به آن عمل کرده و همچنین خود را در برابر همنوعان مسئول بدانند.

امروز در جوامع جهانی، رضایت شهروندان از زندگی اجتماعی، یکی از وظایف مهم دولت‌هاست و در این راستا نهادهای مختلف اجتماعی و مدنی، باید به وظایف نهادینه خود برای ایجاد عدالت و بهزیستی سالم اقدام کنند.

سه بعد تحرک فیزیکی، فعالیت روانی و فعالیت اجتماعی از ابعاد مهم سلامت اجتماعی است که منجر به رضایت اجتماعی می‌شود. در برنامه‌ریزی‌های کلان اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و نظام کارآمد باید شاهد بهبود و افزایش راندمان کیفیت زندگی شهروندان در هر سه بعد باشیم. جامعه جوان ایرانی با افزایش روز افزون جمعیتی و نیازهای متناسب با این گروه سنی، نیازمند توجه خاص ازسوی دست اندرکاران برای پاسخگویی به این نیازهاست. با توجه به جایگاه والای جوانان در جوامع انسانی، آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا با پاسخ‌گویی مناسب به این نیازها می‌توان از ایجاد کمپلکس‌های روانی و بروز آسیب‌های اجتماعی به میزان چشمگیری کاسته و پیشگیری کرد.رضایت اجتماعی به معنای عام کلمه، یعنی این‌که از بودن، نفس کشیدن، زیستن و ارتباط با همنوع لذت برده و بتوانیم خود را فردی مفید و موثر در جامعه بدانیم.

بخش مهمی از رضایت انسان‌ها از دوران کودکی شکل می‌گیرد، درست از زمانی که الگوهای تربیتی کودکان با القاب و الفاظی که به کار می‌برند، شالوده‌های اساسی رضایت و
عدم‌رضایت را در ذهن کودک رقم می‌زند.

اقتصاد و فاکتورهای وابسته به آن می‌تواند شرایط رضایتمندی را نزد آحاد جامعه تغییر دهد. به‌طور مثال، در یک سال گذشته با افزایش تورم و نقدینگی در جامعه، شاهد کاهش قدرت خرید مردم و در نتیجه ناتوانی شهروندان در پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های مهم زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها بوده‌ایم و این معضل شرایط را برای ورود به مشکلات اجتماعی فراهم کرده است.

عدم توانمندی جوانان در مقوله دستیابی به ازدواج، اشتغال و اقتصاد کارآمد و پویا می‌تواند بحران‌های خاص خود را در پی داشته باشد که یکی از آن‌ها عدم رضایت اجتماعی است.
فقر و شکاف طبقاتی حاصل از آن در جامعه باید مورد توجه برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته و با افزایش ضریب ایمنی برای اقشار مختلف جامعه شرایط برای زندگی بهنجار مهیا شود.

حق مسلم هر شهروندی برخورداری از استانداردهای رایج جهانی در زندگی اجتماعی است. محیط‌های آموزشی بعد از دوران کودکی از اولویت‌های خاص خود در شکل‌گیری بافت شکلی نوجوانان و جوانان برخوردار بوده و معلمان و مربیان باید در شکل‌گیری آن به وظایف خود به نحو احسنت عمل کنند.

اثر‌گذاری‌های محیط‌های آموزشی در شکل‌گیری‌ باورهای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است به‌نحوی که امروزه بسیاری از ما با خاطرات آن دوره زندگی می‌کنیم. امروز پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباط با شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینترنت یکی از واقعیت‌های مهم زندگی اجتماعی است. بسیاری از پژوهش‌ها بیانگر این مطلب است که هرچه افراد بیشتر در شبکه‌های اجتماعی اوقات خود را بگذرانند، رضایتشان از زندگی کمتر می‌شود. حضور طولانی‌مدت در این شبکه‌ها نمی‌تواند باعث بهبود خلق آدم شود، اگرچه استفاده از این شبکه‌ها برای پیشبرد بسیاری از اهداف زندگی انسان‌ها مهم است. آنچه باید در محیط‌های آموزشی، مربیان به آن مبادرت کنند، ‌ایجاد فرهنگ صحیح و سالم و کارآمد در برخورداری و استفاده از این شبکه‌های اجتماعی است.

از دیگر مسائل مهم در زندگی انسان‌ها، رسیدن به اهداف و آرزوهاست. انسان سالم فردی است که همیشه دارای امید، آرزو و تخیلات زیبا در زندگی باشد. یکی از نقش‌های مهم و اساسی والدین، پرورش و شکوفایی این احساسات لطیف و تمایلات کمال‌جویانه مثبت و سالم نزد فرزندانشان است. مسلم است که اگر این آرزو و اهداف دست‌یافتنی نباشند، می‌توان شاهد شکافی بین سطح آروزها و وضعیت عینی فرد در زندگی بود و در نتیجه این موارد، رضایت ذهنی فرد از جایگاه اجتماعی خود کاهش می‌یابد. هرچه احتمال امید دستیابی به هدف بیشتر باشد، عواطف مثبت در رضایت فرد از شرایط عینی بهتر خواهد شد و رضایت اجتماعی بالاتری را در پی خواهد داشت. در شرایط امروزی جامعه باید، برنامه‌ریزی‌های کلان اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی در جهت دستیابی به آرمان‌های جامعه سالم و پیشرو و به دور از افسردگی و اضطراب داشته باشیم.

شادی و نشاط از دیگر فاکتورهای اساسی برای رضایت اجتماعی شهروندان است. فرهنگ شادی و نشاط را باید در سطح جامعه توسعه و تعمیم داد تا شاهد رشد و شکوفایی نسل‌های مختلف جامعه در زمینه‌های ارتباطی باشیم. جوامع شاد در واقع از پتانسیل‌های بالا برای مقابله با آلام و رنج‌ها در برهه‌های مختلف اجتماعی برخوردار است و امروز ایران عزیز ما، از پتانسیل بالای نسل جوان که خود از پیش‌شرط‌های مهم برای داشتن جامعه‌ای شاداب، با نشاط و پویاست و بر همه مسئولان، دست‌اندرکاران امور سلامت جامعه این امر واجب است که تمام موارد ذکر شده فوق را در حد توان خویش، پاسخگو باشند تا بتوانیم شاهد توسعه جامعه در همه سطوح و به تناسب آن افزایش میزان رضایت اجتماعی در نزد شهروندان باشیم. به امید آن روز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha