سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
سلامت نیوز : طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، 75 درصد مصرف دخانیات مربوط به کشورهایی با درآمد سرانه متوسط و پایین است، یعنی سه چهارم دخانیات جهان در کشورهای در حال توسعه یا فقیر مصرف می‌شود.به طور کلی امروزه موضوع اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در جامعه جهانی، به عنوان یکی از 4 تهدید و بحران جهانی مطرح شده است که در کنار فقر، رشد جمعیت، مشکلات زیست محیطی و تهدیدهای اتمی قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این مطلب به «حمایت» می‌گوید: موضوع افزایش مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ها با اهداف اقتصادی و اغراض سیاسی، سعی در از بین بردن جوانان و نوجوانان کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه دارد. «حمید صرامی» می‌افزاید: در آخرین طرح شیوع‌شناسی مواد مخدر در میان شهروندان کشور نشان داده شد که 2.65 درصد جمعیت عمومی 15 تا 64 سال کشور، معادل 1 میلیون و 325 هزار نفر در سطح کشور ما مواد مخدر مصرف می‌کنند که از این تعداد 90.7 درصد مرد و 9.3 درصد زن هستند.

به گفته صرامی شایع‌ترین مواد مخدر مصرفی در کشور، تریاک، شیشه، کراک افغانی، هروئین، حشیش و اکستازی است. همچنین نتایج به دست آمده از تحقیقات بیانگر آن است که 56 درصد افراد مصرف کننده این مواد دخانی زیر 34 سال سن دارند.

وی میانگین سن شروع به مصرف مواد مخدر در کشور را 21 سال اعلام می‌کند و می‌افزاید: در تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که 63 درصد از افراد مصرف کننده، متأهل هستند همچنین دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر نیز کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد مخدر، فشار دوستان، رفع درد و کار سنگین و کاهش بیماری‌های جسمی، همچنین اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی هستند.

بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر
به گفته مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، استان‌های کرمان با 4.75 درصد، مازندران با 3.59 درصد، خوزستان با 3.40 درصد، آذربایجان غربی با 3.39 درصد، لرستان 3.21 درصد، سیستان و بلوچستان 3.22 درصد، کرمانشاه با 3.13 درصد، فارس با 3.13 درصد، تهران 2.93 درصد، خراسان رضوی با 2.83 درصد و قم با 2.83 درصد و در نهایت البرز با 2.78 درصد، بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور را دارند.صرامی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین موضوع در بحث پیشگیری این است که مبارزه با مواد مخدر باید از طریق مشارکت اجتماعی صورت گیرد.

آنهایی که باید پای کار بیایند
به اعتقاد مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، برای مبارزه با اعتیاد جوانان باید برای ارتقا سطح آگاهی آموزش مهارت‌های زندگی و فعالیت‌های هنری و ورزشی با هدف تقویت نشاط و تقویت پیشگیری‌های اجتماع محور در سطح خوابگاه‌های دانشجویی و خانه‌های مجردی اقدام شود. صرامی با ابراز تأسف از افزایش درصد بانوان در میان معتادان، می‌گوید: از این تعداد 62 درصد متأهل و 35 درصد مجرد و 3 درصد مطلقه هستند که نوع مواد مصرفی آنان نیز غالبا تریاک، شیشه و کراک افغانی است.

وی با بیان اینکه سن شروع مصرف مواد مخدر در زنان از 15 تا 19 سالگی تخمین زده شده است، می‌افزاید: در این سن ضربه‌پذیری افراد بیشتر است و زودتر گرفتار این افیون می‌شوند.صرامی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات موجود در حوزه مسایل اجتماعی باید از هرگونه نگاه سیاسی دوری کرد و با شناخت عمیق نسبت به مسایل گام برداشت، توضیح می‌دهد: برای جلوگیری از آسیب‌ها اعتیاد باید راهکارهای علمی و عملی ارایه کرد و اقدام‌هایی مستمر، آرام، عمیق و همراه با تقویت نشاط اجتماعی و همچنین پرهیز از هرگونه کتمان و انکار تهدید اجتماعی اعتیاد، انجام داد.

آغاز پیش گیری از خانواده
در این بین یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است گاهی در محیط‌های خانواده‌ها بسترهایی به وجود می‌آید که افراد خواسته یا ناخواسته به دام اعتیاد کشانده می‌شوند. «ضرغام صادقی» به «حمایت» می‌گوید: یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری نشان دادن نتیجه مصرف مواد مخدر به صورت فیلم و مستند به مردم است؛ زیرا هنوز کار فرهنگی گسترده‌ای در این زمینه انجام نشده است.

متولی مشخصی نداریم
همچنین یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، درباره علت شیوع مصرف مواد مخدر به «حمایت» می‌گوید: در میان 25 کشور درگیر با مشکل مواد مخدر، در کشور ما متولی مشخصی برای رسیدگی به این موضوع وجود ندارد. شهلا میرگلوی بیات می‌افزاید: طبق آمارهای غیر رسمی که در اختیار مجلس قرار دارد بین 3 تا 3.5 میلیون معتاد در کشور هستند که با احتساب خانواده‌های آنان می‌توان 10 میلیون نفر را درگیر با اعتیاد در کشور دانست .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha