سلامت نیوز : متخصص کودکان و نوزادان گفت: کودکان دشوار معمولاً انطباق ضعیفی با تجربیات تازه دارند. آنها بسیار حساس هستند و الگوی خواب و بیداری نامنظمی دارند.

محمد حسین سلطان‌زاده در گفت‌وگو با فارس افزود: طرز رفتار و تمایل کودک به انجام بعضی شیوه‌های رفتاری که همان الگوی رفتاری مخصوص کودک است خلق و خو یا سبک مزاجی کودک نامیده می‌شود.

متخصص کودکان و نوزادان گفت: این خصوصیات معمولاً تا آخر عمر با کودک خواهد بود البته واکنش والدین و اعضای خانواده می‌تواند این الگوها را تا حدی تغییر کند اما نمی‌تواند آنها را کاملاً عوض کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: دانشمندان سال‌ها درباره اینکه خلق و خوی کودک غریزی است یا اکتسابی، بررسی و تحقیق انجام داده‌اند و امروزه محققان بر این باورند که خلق و خوی کودک یک صفحه سفید و خالی نیست که هر چه مورد پسند والدین است در آن بگذارند؛ همچنین یک قالب سیمانی هم نیست که نتوان آن را تغییر داد.

فوق تخصص عفونی اطفال گفت: والدین ممکن است بعضی از خصوصیات خود یا همسرشان را در کودک خود ببینند؛ در هر صورت چه مشخصات رفتاری فرزند شبیه والدین باشد و چه با آن در تضاد باشد به والدین کمک می‌کند که با کودک بهتر انطباق پیدا کنند.

سلطان‌زاده تصریح کرد: 10 درصد کودکان بر اساس این خصوصیات، دشوار محسوب می‌شوند که کودکان دشوار معمولاً انطباق ضعیفی با تجربیات تازه دارد؛ آنها بسیار حساس هستند و الگوی خواب و بیداری نامنظمی دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: 40 درصد کودکان آسان هستند و کنار آمدن با آنها آسان‌تر است؛ این کودکان الگوی خواب و بیداری منظم‌تری دارند و انطباق بهتری با محیط یا شرایط جدید پیدا می‌کنند.

متخصص کودکان و نوزادان افزود: بقیه کودکان در بین این دو طیف قرار دارند؛ یعنی کنار آمدن با آنها نه خیلی سخت و نه خیلی آسان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha