سلامت نیوز : یک متخصص کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب که "درد رشد" درمان اختصاصی ندارد و معمولا با ماساژ و کمپرس گرم، درد تسکین پیدا می‌کند، گفت: با این روش کودک به خواب می‌رود و صبح روز بعد هم شکایتی از درد اندام نخواهد داشت اما در صورت لزوم با نظر پزشک می‌توان از داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوبروفن برای کاهش درد استفاده کرد.

دکتر وحید قبادی دانا در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه "درد رشد" دردهایی هستند که در بعدازظهر وهنگام شب اتفاق می‌افتند، افزود: این مشکل معمولا در کودکان 3 تا 12 سال مشاهده می‌شود به ویژه در دو گروه سنی 3 تا 5 سال و 8 تا 12 سال شایع‌تر است. حدود 25 تا 40 درصد کودکان در این رده سنی دچار این دردها می شوند.

وی توصیه کرد: اگر شب هنگام کودک شما از درد در ناحیه ساق پا و یا ران‌ها احساس درد یا ناراحتی داشت و از شما خواست تا پاهای او را ماسا‍‍‍ژ دهید از این کار امتناع نکنید و به در خواست کودک خود عمل کنید.

این عضو هیات مدیره مرکز خدمات تخصصی رشد وسلامت کودک جهاد دانشگاهی با بیان این مطلب که شدت این دردها با توجه به آستانه درد و میزان تحمل ذاتی درد، در بچه‌ها با هم متفاوت است، گفت: درد رشد اگرچه معمولا شدید نیست اما ممکن است گاهی بچه را از خواب بیدار کند و این درد معمولا با ماسا‍ژ تسکین پیدا می‌کند و تا صبح برطرف می‌شود.

این متخصص کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه کودکی که دچار درد رشد است هرشب این دردها را تجربه نمی‌کند، افزود: ممکن است کودک همزمان با درد در ناحیه پاها، از درد شکم و یا سر درد هم احساس ناراحتی کند.

وی با بیان اینکه درد رشد در قسمت عضلات پا حس می شود، اظهار داشت: در کودکان فعال و پرتحرک به خصوص در پایان یک روز پرفعالیت با تحرکاتی مانند دویدن یا پریدن زیاد و یا بالا و پایین رفتن زیاد از پله‌ها در طول روز اتفاق می افتد و همچنین در دختر بچه‌ها کمی شایعتر است.

درد رشد با قرمزی و تورم همراه نیست

دکتر قبادی دانا افزود: "درد رشد" در کودکان با مفاصل شل و انعطاف پذیر بیشتر از سایرین مشاهده می شود. همچنین سابقه فامیلی تا حدودی در ایجاد این مشکل دخیل است.

وی تاکید کرد: هنگام رشد کودک علائمی چون تورم ، قرمزی و گرم بودن در ناحیه مفاصل وجود ندارد.

این متخصص کودکان و نوجوانان با بیان اینکه علت درد رشد ناشناخته است و برخلاف نامگذاری انجام گرفته این درد در اثر رشد استخوانی ایجاد نمی‌شود، گفت: در حقیقت شواهدی از اینکه رشد استخوانی باعث درد شود وجود ندارد چرا که نوزادان یا افراد در سن بلوغ که رشد استخوانی سریع دارند دچار این مشکل نیستند. به همین دلیل برخی متخصصین ترجیح می‌دهند به جای" درد رشد" از عنوان "دردهای راجعه شبانه اندام" استفاده کنند.

این عضو هیات مدیره مرکز خدمات تخصصی رشد و سلامت کودک جهاد دانشگاهی اظهار کرد: این دردها باعث بروز مشکلات بعدی برای کودک نمی‌شوند و اثر منفی روی رشد کودک ندارند و معمولا به مدت یک یا دو سال برطرف شده یا به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

لنگیدن در هنگام راه رفتن همراه با کم اشتهایی از علایم خطر است

دکتر قبادی دانا با توصیه بر اینکه در صورت وجود دردهای راجعه شبانه در کودک حتما توسط پزشک متخصص باید کودک مورد معاینه قرار بگیرد، گفت: با توجه به شرح حال و معاینه صورت گرفته، پزشک معالج باید سایر بیماری‌ها را کنار گذاشته و به والدین اطمینان دهد که این دردها به هیچ وجه جای نگرانی ندارد. البته ممکن است برای تشخیص نیاز به آزمایش خون و رادیوگرافی اندام باشد که با دستور پزشک متخصص انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر درد اندام آنقدر شدید باشد که فعالیت روزانه را مختل کند می‌تواند علت دیگری داشته باشد، افزود: اگر درد هنگام صبح رخ دهد و یا درد فقط به یکی از پاها محدود باشد، همچنین تورم و قرمزی در محل درد، وجود تب، لنگیدن در هنگام راه رفتن، کم اشتهایی غیرمعمول و کاهش وزن از علایم خطری است که باید جدی گرفته شود.

این متخصص کودکان و نوجوانان ادامه داد: مشکلاتی مانند کمبود ویتامین D و نرمی استخوان، التهاب مفاصل وعضلات ( آرتریت و میوزیت ) و یا توده های استخوانی نیز می‌توانند باعث ایجاد درد در اندام تحتانی شوند که پزشک متخصص در صورت نیاز می‌تواند با انجام آزمایش خون خیال خود و والدین کودک را از وجود احتمالی بیماری لوکمی (سرطان خون) آسوده کند.

تسکین درد با ماساژ و کمپرس گرم

وی با بیان این مطلب که "درد های راجعه شبانه اندام" درمان اختصاصی ندارند و معمولا با ماساژ و کمپرس گرم درد تسکین پیدا می‌کند، گفت: با این روش کودک به خواب می رود و صبح روز بعد هم شکایتی از درد اندام ندارد. اما در صورت لزوم با نظر پزشک می توان از دارو هایی مانند استامینوفن یا ایبوبروفن برای کاهش درد استفاده کرد.

دکتر قبادی دانا در پایان خاطرنشان کرد: حمام گرم می‌تواند در پایان روزهای پرتحرک کودکان فعال انجام پذیرد یا انجام ورزش‌های کششی در طول روز از بروز درد رشد در هنگام شب پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha