سلامت نیوز : مدیر کل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی از افتتاح آزمایشگاه ژنتیک قانونی DNA شما‌ل‌غرب به عنوان پنجمین آزمایشگاه کشور در تبریز خبر داد.

بهرام صمدی‌راد امروز در گفت‌وگو با فارس ؛ از راه‌اندازی پنجمین آزمایشگاه DNA کشور به عنوان مرکز شمال‌غرب در تبریز خبر داد و اظهار کرد:  نمونه این آزمایشگاه قبلا در استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس و مازندران به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به تکنولوژی و تجهیزات استفاده شده در این مرکز گفت: این تکنولوژی جزو مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های دنیاست که در ساخت آن از شاخص‌های بین‌المللی تبعیت شده و دارای دقت بالای 99.8 درصد است.

صمدی‌راد جمع‌آوری بانک ژن در راستای تحقق برنامه بانک ژنتیک ایرانیان را اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی این مجموعه نام برد و گفت: این پروژه ملی می‌تواند در شناسای افراد در حوادث و سوانح نقش بسزایی داشته باشد که امروزه در کل دنیا متداول است.

این مقام پزشکی قانونی در استان در مورد نحوه جمع‌آوری اطلاعات ژن افراد گفت: این سیاست‌گذاری این موضوع مربوط به سطح کلان کشور می شود ولی جمع‌آوری مشخصات ژن مجرمان در اولویت است و سپس به تدریج و مرحله به مرحله به بدنه جامعه و بر حسب سیاست‌های قوه قضائیه تسری خواهد یافت.

وی از قابلیت‌های این آزمایشگاه در امر قضایی و جرم‌شناسی نیز به عنوان دیگر کارآیی نظایر این مجموعه یاد کرد و گفت: این مزیت آزمایشگاه می‌تواند در افزایش امنیت در جامعه به دلیل توانایی و قابلیتی که در اختیار دستگاه قضا برای شناسی و احراز هویت مجرمان می‌دهد تاثیر و نقش بسزایی داشته باشد.

وی به فعالیت 10 نفر در هسته مرکزی این آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این تعداد به عنوان نیروی متخصص و آموزش دیده،  پرسنل مجموعه پزشک قانونی با این آزمایشگاه همکاری خواهند کرد.

آزمایشگاه ژنتیک قانونی تبریز از شش ماه پیش به طور آزمایشی کار خود را آغاز کرده و اکنون پس از گذر از دوره آزمایشی آماده افتتاح نهایی و ورود به سیستم قضایی کشور است.

وی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه محدوده شمال‌غرب کشور را تحت پوشش دارد، اظهار کرد: نمونه‌های ارسالی استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان در این آزمایشگاه بررسی و نمونه‌های ژنتیک در بانک هویت ژنتیک این آزمایشگاه نگهداری خواهد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: مرکز شمال‌غرب بخشی از بانک هویت ژنتیک ایران است و تلاش می‌شود هویت ژنتیکی افراد احراز و در این بانک نگهداری شود.

صمدی‌راد در خصوص احداث و تجهیز این آزمایشگاه گفت: ساختمانی توسط سازمان در تبریز در حال ساخت بود که در آن پیش‌بینی بخش ژنتیک قانونی شده بود که پس از تکمیل آن به سرعت نسبت به تجهیز و نصب دستگاه‌های آن که مدتی پیش خریداری شده بود اقدام شد.

به گفته وی کار به کارگیری نیروها و آموزش به آنان نیز به سرعت انجام و از شش ماه پیش کار آزمایشگاه به طور آزمایشی آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha