سلامت نیوز : وجود پروتئین در ادرار نشانه ی خطر کاهش قدرت شناختی (حافظه )افراد مبتلا به دیابت نوع دو می باشد. یافته های به دست آمده پس از  مطالعات متعدد نشان می دهد پروتئین در ادرار را باید به عنوان یک هشدار اولیه در ارتباط با کاهش قدرت شناختی و حافظه بیماران دیابتی جدی گرفت.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دکتر فرهاد رجب پور صنعتی در این باره گفت: دیابت از آنجا که  با علل عروقی در ارتباط است برای  بیماران مبتلا بهدیابت ریسک بالایی برای ابتلا به بیماریهای شناختی ایجاد می کند.

پژوهشگران به ارزیابی این نکته پرداختند که "آلبومینوری" – که یک عارضه شایع در بیماران دیابتی بوده و با دفع پروتئین در ادرار مشخص می شود- می تواند کاهش قدرت شناختی (حافظه ) را در بیماران سالمند مبتلا به دیابت  پیش بینی نماید.

این پژوهشگران از آگوست 2003 تا دسامبر 2005 ، دو هزار و نهصد و هفتاد و هفت  تن از بیماران مبتلا به دیابت با میانگین سن 62 سال را گردآورده و تا ژوئن 2009 مورد مطالعه قرار دادند. دراین پژوهش  شرکت کنندگان در3 آزمون روانشناسی ، درسه زمان مشخص  (در آغاز مطالعه و پس از 20 و40 ماه)  از نظر سرعت انتقال  ، حافظه کلامی و قدرت اجرایی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد بیمارانی که پیشینه ی  دفع پروتئین پی در پی  به مدت 4 تا 5 سال داشتند در آزمون هایی که نیاز به پردازش با سرعت بالای عملکرد ذهنی  داشت نمره ی  کمتری گرفتند.

 بر این اساس ودر مقایسه با افراد بدون دفع پروتئین، " آلبومینوری"  مداوم و پیش رونده منجر به افت 5% در این آزمون ها شده ، در حالیکه تغییری در حافظه کلامی و قدرت اجرایی نداشته است.این یافته هرچند تغییرات خفیفی را در حافظه نشان می دهد؛ اما تداوم این کاهش بیش از 10 تا 15 سال به عنوان یک اختلال شناختی قابل توجه قلمداد می شود تا جایی که  کاهش   قدرت شناختی (حافظه) در یک فرد 75 تا 80 ساله به صورت بالینی قابل تشخیص می باشد.

در نهایت، باتوجه به اینکه دفع پروتئین و دیابت در افراد مسن بسیار شایع می باشد این مطالعه از دیدگاه اپیدمیولوژی حائز اهمیت است. افزون بر این دفع پروتئین در افراد مسن مبتلا به افزایش فشار خون بدون دیابت نیز شایع می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha