سلامت نیوز : رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت:‌ مسکن استیجاری و تنهایی در کنار عوارض جسمی سلامت سالمندان را تهدید می‌کند و در بسیاری از موارد به خاطر ازدواج و رفتن فرزندان، سالخوردگان با پدیده آشیانه خالی مواجه و افسرده می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سهیلا امیدی‌نیا به مناسبت هفته سلامت روان با رویکرد توجه به سالمندان گفت: با دو روند اصلی در جامعه مواجهیم از سویی جمعیت به سمت شهرنشینی سوق پیدا کرده، 70 درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و در نتیجه روند سالمندی را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تا سال 2050 برآورد شده 80 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه سالمند خواهند بود. بنابراین باید به گونه‌ای جامعه را آماده کنیم که سالمندانی فعال داشته باشیم.

امیدی‌نیا با تأکید بر اینکه، سلامت سالمندان باید تأمین شود و در عین حال مشارکت اجتماعی و امنیت آنها جلب شود ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد مهمترین عوامل خطری که سالمندان را تهدید می‌کند سن، جنس، تحصیلات و درآمد آنها و از سوی دیگر تجرد و تنهایی است و سکونت در اقامتگاه‌های شبانه‌روزی آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

رئیس دفتر سلامت اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: اما باید بدانیم باورهای معنوی کمک می‌کند که سالمندان دوره خوبی را سپری کنند.

وی با اشاره به اینکه، مسکن استیجاری سلامت سالمندان را تحت فشار قرار می‌دهد گفت: به همین دلیل شهرهای دوستدار سلامت باید از استراتژی‌های دهه‌های آینده باشد که هدفش شناسایی ظرفیت‌ها، علایق، قابلیت‌ها و احترام به سبک زندگی سالمندی است.

امیدی‌نیا با اشاره به برنامه مراقبت از سالمندان آسیب‌پذیر ادامه داد: افسردگی و آلزایمر در سالمندان بالای 65 سال بسیار زیاد است به همین دلیل باید فضای محلات و شهرها از نظر تفریحی و استانداردها مناسب باشد.

رئیس دفتر سلامت اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر فضای سبز و پارک‌هایی داریم که نشان می‌دهد امنیت لازم را برای سالمندان تأمین نمی‌کند، روشنایی معابر و کاهش هزینه‌های حمل و نقل از مسایلی است که در استانداردسازی پارک‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

وی از اجرای مدل مداخلات اجتماعی در محلات خبر داد و گفت: این مدل در جهت جلب مشارکت سالمندان در یکی از محلات فقیرنشین که سالمندان آن زیاد است با عنوان محله دوستدار سالمند اجرا می‌شود.

وی گفت: در کنار شاخص‌های سلامت اجتماعی کودکان و بزرگسالان قرار است شاخص‌های سلامت سالمندان را نیز طراحی کنیم.

عباسعلی ناصحی، مدیر کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز گفت: افسردگی و افکار خودکشی در سالمندان بسیار دیده می‌شود و 25 درصد سالمندان دچار مشکلات مربوط به روان هستند که در رأس آنها افسردگی، اختلالات شناختی و آلزایمر شایع است.

وی ادامه داد: بیماریهای شبه جسمی که منشأ روانی دارند سالمندان را دچار اختلال خواب می‌کنند و این در حالی است که اضطراب و بی‌خوابی در آنها شایع است.

ناصحی گفت: بر اثر باورهای غلط، سالمندان برای تخفیف مشکلات خود به سوی مصرف مواد مخدر و الکل رو می‌آورند و از سوی دیگر مشکل جنسی در آنها شایع است و اغلب دچار ضعف عملکرد هستند.

مدیر کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: کاهش احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس، انزوا و درون‌گرایی در سالمندان شایع است و بیماری‌های جسمی مانند فشار خون، دیابت، قلبی و عروقی، مغزی و .... در این افراد بیش از جوانان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره سالمندی این افراد دچار مشکل آشیانه خالی می‌شوند به این معنی که تمام فرزندان آنها ازدواج کرده و خانه را ترک کردند و در نتیجه آنها دچار انزوا و تنهایی می‌شوند.

ناصحی به دلیل مشکلات جسمی و پوکی استخوان آسیب‌پذیری را در سالمندان بسیار بالا دانست و گفت: ناتوانی‌های حسی و حرکتی در این دوران شایع است و تعدادی مجبورند در آسایشگاه سالمندان زندگی کنند.

وی ادامه داد: از نظر شغلی سالمندان افت می‌کنند، بازنشسته می‌شوند، حقوق و مزایایشان کاهش می‌یابد و عده‌ای هم شغل خود را از دست می‌دهند.

وی در مورد مداخلات پیشگیرانه گفت: انجام فعالیت‌های ذهنی برای تقویت حافظه، برقراری روابط اجتماعی برای دوری از انزوا، فعالیت‌های جسمی مناسب با پیاده‌روی و داشتن تحرک، مسافرت و انجام فعالیت‌های تفریحی توصیه می‌شود.

وی از مسئولان خواست پوشش بیمه‌ای مناسب را برای سالمندان فراهم کنند چرا که بسیاری از آنها به دلیل نداشتن بیمه از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند از سوی دیگر تسهیلات رفاهی ایجاد کنند و امکان اشتغال پس از بازنشستگی را برای این افراد مهیا کنند چرا که افسردگی بعد از بازنشستگی سالمندان بسیار شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha