سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، با انتقاد از وجود نگاه‌های مقطعی به معضل آلودگی هوا، گفت: برخوردهای مقطعی با پدیده آلودگی هوا اگرچه پذیرفتنی است اما درمانگر نبوده و نیاز به تداوم و پیگیری لحظه به لحظه دارد.

ایرج ندیمی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه برای رفع معضلات ناشی از هر پدیده دو نوع شیوه برخورد قابل اعمال است، افزود: در بحث آلودگی هوا و ضرورت کاهش و کنترل این معضل شهری، مسئولان می‌توانند سیاست‌های پیشگیرانه و درمانی را همزمان مدنظر قرار دهند، البته به نظر می‌رسد برخورد پیشگیرانه به صرفه تر است.

نماینده مردم لاهیجان وسیاهکل در مجلس شورای اسلامی، بکارگیری شیوه‌های پیشگیرانه را کلید گمشده معضل آلودگی هوا در سال‌های اخیر خواند وگفت: اگر پیش از شدت گرفتن آلودگی‌ها روش‌های پیشگیرانه در برنامه‌ریزی مدیران شهری و حتی شهروندان گنجانده شود، پدیده آلودگی هوا نمی‌تواند به شکل معضل و حتی بحران خودنمایی کند.

وی با یادآوری شدت گرفتن معضل آلودگی هوای تهران در سال‌های اخیر، گفت: در بحث افزایش آلودگی‌های هوا و رشد شاخص‌های آلاینده تنها خودروسازان مقصر نیستند و دامنه عوامل تولید از خانه‌ها تا کوچه و خیابان گسترده و متغیر است، اگر این دامنه وسیع معضلات با برنامه‌ریزی های مدون کنترل نشود در آینده با مشکلات حادی مواجه خواهیم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم، رعایت نشدن معیارهای استاندارد در نظام تولید را از دیگر عوامل افزایش آلودگی هوا خواند وتصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر بارها الزام بخش‌های تولیدی به ویژه خودروسازان به رعایت شاخص‌های استاندارد مطرح شده اما هیچ وقت به شکل جدی این معیارها در بحث تولید لحاظ نشده وگرنه امروز شاهد مشکلات آلاینده ساز بودن خودروها نبودیم.

وی بر ضرورت رعایت شاخص‌های استاندارد در نظام تولید و دیگر نهادها و حتی خانواده‌ها تاکید کرد وافزود: باید با همه معضلات و مشکلات به صورت ریشه‌ای برخورد شود نه اینکه معلول‌ها حذف و عوامل ایجاد مشکلات نادیده گرفته شوند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در بحث رفع معضلات آلودگی هوا و کاهش آلاینده ها تنها سازمان محیط زیست متولی اصلی نیست چرا که برای حل یک پدیده چند وجهی نیاز به همکاری و مشارکت چند وجهی است، یعنی چندین نهاد اجرایی همچون وزارت صنعت،معدن و تجارت، شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط باید برای کاهش آلودگی هوا تلاش کنند و مدیریت یک وجهی اعمال نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha