سلامت نیوز : مسئول درمانگاه کلو رکتال مرکز تحقیقات ضایعات نخایی گفت: طی چهار سال اخیر 50 بیماری که دچار اختلالات شدید دفعی و نخایی بوده‌اند با استفاده از روش تحریک الکتریکی که عصب خاجی تا حد زیادی بهبود یافته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد محسن مغاری در نشست خبری که در مرکز تحقیقات ضایعات نخایی مجتمع بیمارستان امام خمینی برگزار شد. به دستاورد پزشکان ایرانی برای بهبود وضعیت بیماران ضایعه نخایی اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد به دلیل تصادفات و صدمات ناشی از آن سقوط، دیابت و ام‌اس دچار ضایعه نخایی شده که اختلال در دفع یبوست‌های سخت و بی‌اختیاری ادراری از جمله آنها است.

وی افزود: بیشتر روش‌های درمانی در این افراد به سختی پاسخ می‌دهد ولی از 9 سال گذشته روش درمانی با عنوان SNS (تحریک الکتریکی عصب مهره خاجی) را آغاز کردیم و از چهار سال اخیر تاکنون 50 بیمار به صورت آزمایشی با این روش درمان شدند.

مغاری گفت: در ابتدا طی سه هفته آزمایشی از طریق پوست پشت کمر سوراخی در مهره سوم خاجی ایجاد کرده و یک فنر نازک را کنار عصب سوم خاجی تعبیه می‌کنیم در مدت این ۳ هفته بیمار از طریق یک ژنراتور خارجی با ولتاژ مشخص این فنر را کنترل می‌کند و عادات دفعی و توانایی جنسی خود را در این مدت می‌سنجد. که در صورت رضایتبخش بودن این روش بیمار کاندیدای مناسبی برای تعبیه ژنراتور ثابت در این قسمت خواهد بود.

وی افزود: یک ژنراتور کوچک را در زیر چربی پهلو طی یک عمل کم تهاجمی تعبیه خواهیم کرد که با باتری تعبیه شده در مهره سوم خاجی در ارتباط است و بین 6 تا 8 سال کارکرد خواهد داشت.

به گفته این متخصص جراحی کلو‌رکتال تاکنون 6 بیمار به طور دائم از این روش بهره‌مند شده‌اند که هر یک بین 40 تا 100 درصد از نتیجه احساس رضایت کرده‌اند.

وی در مورد هزینه انجام این عمل گفت: اگر بیمار بخواهد برای انجام چنین جراحی به خارج از کشور اعزام شود چیزی حدود 70 تا 150 هزار یورو باید هزینه کند در حالی که در داخل کشور فقط باید 15 تا 18 هزار دلار برای تهیه دستگاه و لوازم بپردازد.

مغاری افزود: البته در کشورهای اروپایی و پیشرفته هزینه چنین جراحی‌های را بیمه‌ها می‌پردازند و بیمار دغدغه‌ای ندارد.

مسئول درمانگاه کلو‌رکتال مرکز تحقیقات ضایعات نخایی با تأکید بر اینکه اکنون 250 بیمار ضایع نخایی می‌توانند از این روش بهره‌مند شوند خاطر نشان کرد: در روش‌های پر تهاجمی مانند تعبیه مقعد مصنوعی بیمار باید طولانی مدت بستری شده و زخم‌های زیادی بر جای می‌ماند در حالی که در این روش حتی می‌توان با بی‌حسی موضعی کار را برای بیمار انجام داد و در تمام افراد بین 18 تا 60 سال که دچار ضایع نخایی شده‌اند از این روش درمانی بهره ببرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود انجام زایمان‌های طبیعی غیراصولی را عاملی در تخریب عضلات کف لگن و صدمه به ناحیه کلو‌رکتال دانست و افزود: هر چه سن فرد بالاتر می‌رود این تخریب‌ها بیشتر به ویژه حالت بی‌اختیاری در دفع خود را نشان می‌دهد. که استفاده از روش تحریک الکتریکی عصب خاجی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha