دكتر"كامران باقری لنكرانی" وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ایران كه به چین سفر كرده است روز پنجشنبه از دانشگاه طب چینی پكن دیدن كرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، وزیر بهداشت در این بازدید از نزدیك در جریان فعالیت های علمی و پژوهشی این مركز قرار گرفت.

دانشگاه طب چینی پكن در سال ‪ ۱۹۵۶‬میلادی فعالیت خود را رسما آغاز كرد و تاكنون، ‪۱۳‬هزاردانشجوی خارجی در رشته‌های مختلف طب سنتی چینی‌ازاین دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

وزیر بهداشت دردیدار بامسوولان این دانشگاه بابیان این مطلب كه طب سنتی حق بسیاری بر گردن علوم پزشكی دارد ، گفت : " آنچه طب سنتی را از طب مدرن متمایز می‌كند ، نگاه همه جانبه طب سنتی به انسان است.

دكترباقری لنكرانی بابیان این مطلب كه"برغم پیشرفت‌های طب مدرن وغربی، طب سنتی هنوز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد " اظهار داشت : اخیرا طب سنتی به صورت رشته آكادمیك در ایران ارایه شده است و در این راه از تجارب و دستاوردهای چین استفاده كرده‌ایم.

وزیر بهداشت همچنین بر ضرورت توسعه وگسترش مبادلات علمی میان دانشگاه‌های علوم پزشكی ایران با دانشگاه طب چینی پكن تاكید كرد.

وی همچنین با اشاره به‌حضور بیست تن‌ازپزشكان ایرانی در دانشگاه طب چینی پكن اظهار داشت:حضور این پزشكان ، آغازی برای همكاری‌های آینده علمی میان دوكشور خواهد بود وانتظار داریم این شروعی برای مبادله جدی علمی در زمینه آموزش و پژوهش باشد.

وی گفت :برای اینكه دوره دانشگاهی طب سنتی در ایران به صورت قوی ارایه شود ، حدود هفت هزار كتاب طب سنتی ایرانی را جمع‌آوری كرده‌ایم كه گنجینه ارزشمندی را در اختیار ما گذاشته است.

دكتر لنكرانی اضافه كرد:در دانشگاه علوم پزشكی‌مشهد مركز طب چینی تاسیس خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، پروفسور " گو شیائو هونگ " معاون این دانشگاه دردیدار وزیر بهداشت و هیات همراه گفت:ایران وچین هردو دارای فرهنگ غنی واشتراكات فراوانی هستند.

مقام چینی با اشاره به‌اینكه " طب چینی در زندگی مردم چین جاری و موثر است " خاطر نشان كرد: در سال ‪ ۲۰۰۳‬میلادی ، بیماری سارس با استفاده از طب غربی و سنتی چین درمان شد كه این موضوع به تایید سازمان بهداشت جهانی نیز رسید.

وی درباره پزشكان ایرانی مشغول به تحصیل دراین مركز علمی گفت: پزشكان ایرانی شاغل به‌تحصیل در رشته طب چینی از دانش خوبی در زمینه طب مدرن بهره - مند هستند و ضمن علاقه مندی به فراگیری طب چینی ، الگوی بسیار خوبی برای دانشجویان چینی و خارجی نیز به شمار می‌روند.

پروفسور " گو " اضافه كرد: تاكنون مقالات متعددی از سوی پزشكان ایرانی شاغل به‌تحصیل در دانشگاه طب چینی پكن در نشریات دانشگاه‌ومراكز علمی منتشر شده است و این افراد نمایندگان خوبی برای فرهنگ و تمدن ایران هستند.

هم‌اكنون دانشگاه طب چینی پكن در شانزده رشته دانشجوی فوق لیسانس و ‪۱۵‬ رشته دانشجوی دكترا می‌پذیرد وازنظر تعداد دانشجوی خارجی این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های طب چینی رتبه نخست را دارد.

این دانشگاه معتبرترین مركزعلمی‌این كشور در رشته طب سنتی به‌شمارمی‌رود، درحال حاضر با چهل دانشگاه‌از شانزده كشور جهان‌از جمله دانشگاه علوم پزشكی مشهد ارتباط و همكاری علمی دارد.

این مركز علمی فقط با سه كشور و منطقه جهان در مقطع دكترا (پی اچ دی ) همكاری مشترك دارد كه ایران یكی از این كشورهاست.

یادآور می‌شود،دولت چین طرحی موسوم به پروژه ملی ‪ ۲۱۱‬راتصویب كرده است دراین طرح ‪ ۱۰۰‬دانشگاه عضو هستند و دولت چین درنظر دارد دریك برنامه بیست ساله ، این صد دانشگاه را در رده كلاس اول جهانی برساند.

دانشگاه طب چینی پكن یكی از این دانشگاههاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha