پژوهش ها نشان می دهد خریدن گل، كاشتن گل و گیاه و به طور كلی نگاه كردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود.

اگر افسرده اید به گل و گیاه نگاه کنید

سلامت نیوز: طبیعت و زیبایی های آن همواره الهام بخش بشر برای خلق آثار بدیع و تلطیف روح و روان او و مأمنی برای فرار از هیاهوی دنیای بیرونی و درونی او بوده و هست، پس زیبا است اگر بتوانیم با شاخه ای گل و یا گلدانی كوچك همواره بخشی از طبیعت را همراه خود داشته باشیم.


گل در نگاه نخستین نتایج پژوهش پژوهشگران رفتارشناسی دانشگاه روگرز (Rutgers) در نیوجرسی آمریكا نشان می دهد، ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده، اما مهم جهت كسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است كه در این بین كاشتن گل و گیاه و یا دریافت هدایایی مانند گل می تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد.پژوهش ها نشان می دهد خریدن گل، كاشتن گل و گیاه و به طور كلی نگاه كردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود.

 

پروفسور جنت هاویلند جونز- روانشناس- از دانشگاه روگرز می گوید: «نكته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحی- روانی افراد آن است كه فرد با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن می تواند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگرداند؛ در واقع گل عاملی جهت تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه كردن به گل عاملی جهت ایجاد یك اتصال عصبی مثبت در مغز است.»


یافته های جدید ده ماه مطالعه مستمر پژوهشگران دانشگاه روگرز درباره رابطه بین گل و گیاه و سلامت روانی افراد نتایجی را به این شرح نشان داد:

 
- گل و گیاه به ویژه دریافت حتی یك شاخه گل یا یك گلدان كوچك گل به سرعت می تواند روحیه شخص را تغییر داده و او را شاد و هیجان زده كند. لبخند، اولین و مهم ترین نشانه این تغییر است. احساس شادی و سرزندگی در همه افراد و در هر سنی به سرعت و به خوبی نمایان می شود.


- گل- نگاه كردن یا دریافت گل- می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تأثیر گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون كند، به طوری كه افرادی كه در محیط اطرافشان- منزل، محل كار و...- گل و گیاه وجود دارد بیش از دیگران- دو تا چهار برابر- آرام، مهربان، شاد و با گذشت بوده و می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل كنند، بنابراین پژوهشگران توصیه می كنند همواره یك شاخه گل یا یك گلدان كوچك گل در معرض دید خود داشته باشید.


- هدیه دادن یا هدیه گرفتن گل می تواند برقراری ارتباط میان افراد را تسهیل كند كه این به ویژه درباره همسران، فرزند و والدین بسیار با اهمیت است.


- گل و گیاه باعث ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و آرامش (well being)،احساس شادی و رضایت (happiness)، صمیمت (intimacy) و آرامش (calm) در افراد می شود. رنگ گل ها نكته بسیار پراهمیتی است، به طوری كه گل ها با رنگ ملایم- صورتی، سفید، بنفش و...- حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل ها با رنگ های گرم و تند- قرمز، زرد، نارنجی و...- حس او را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می برد.


- گل نشانه مشاركت و دوستی است، چرا كه با هدیه دادن گل، لذت بردن از زیبایی را با یكدیگر تقسیم می كنیم.دكتر جونز می افزاید: «دریافتیم گل و گیاه نه تنها بر احساسات شخصی افراد كه روی رفتارهای برونی و اجتماعی فرد نیز تأثیرگذار است.»پژوهشگران دانشگاه داكوتای شمالی آمریكا با بررسی بیش از ده هزار نفر در طول یك سال دریافتند هر فرد ۵ ثانیه پس از دریافت یك شاخه یا دسته گل و یا یك گلدان گل به عنوان هدیه، یكی از این سه عكس العمل را بروز می دهد:


- لبخند حاكی از ادب، احترام و تشكر
- لبخند حاكی از دوستی و صمیمیت
- لبخند هیجان زده همراه با عكس العمل یا كلامی خاص
- هریك از این عكس العمل ها بسته به شخصی كه گل را هدیه گرفته و یا شخصی كه گل را هدیه داده است، متفاوت بوده و به حس شخص نیز مرتبط است. اما نكته مهم آن است كه یكی از این سه نوع لبخند و گاهی تلفیقی از هر دو، درست ۵ ثانیه پس از دریافت گل، بدون اراده، بروز می كند كه این نشان از تأثیر«زیبایی گل» روی مغز است.


چند نكته یافته ها نشان می دهد، فضاسازی منزل یا محل كار باید به گونه ای باشد كه گل و گیاه به خوبی در معرض دید افراد قرار گرفته و بخشی از فضای منزل به این مسأله اختصاص یابد. این فضا می تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، كاشتن گل در ایوان، پشت پنجره ها، كناره های اتاق و... ایجاد شود.

استفاده از گل در ورودی منزل، اتاق نشیمن و اتاق خواب ضروری است، به ویژه درباره ورودی منزل به طور غیرمستقیم خوشامدگویی به میهمانان را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha