مسوولیت اجتماعی

  • رفتار «پلاسکویی»

    رفتار «پلاسکویی»

    قریب به سه هفته است داغ حادثه پلاسکو روح جامعه را آزرده است. بدون شک آحاد مردم از این حادثه تلخ متأثر شده و بازتاب آن به صور مختلف در سطح جامعه نمود یافته است.

  • مسئولیت «ما» در حوادثی نظیر «بهمن» چیست؟

    مسئولیت «ما» در حوادثی نظیر «بهمن» چیست؟

    نگاه رایجی درجامعه وجود دارد؛ در این جهت كه در هر موردی كه حادثه و اتفاقی می‌افتد، کل مسئولیت را متوجه نهادهای رسمی و دولتی می‌كند و انتظارات قابل توجهی از آنان ابراز می‌دارند، ولی واقعیت این است كه در بسیاری از موارد مسئولیت دوطرفه است.

  • طنز/شهروندی که به جای سلفی گرفتن، مجبور به کمک کردن شد!

    طنز/شهروندی که به جای سلفی گرفتن، مجبور به کمک کردن شد!

    سخنگوی فاجعه پلاسکو، پس از چهل سال که از این رخداد غم‌انگیز می‌گذرد، در جمع خبرنگاران، به شدت تکذیب کرد. نامبرده در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران که پرسید: «ولی جناب سخنگو، ما که هنوز چیزی نپرسیدیم!» گفت: «همین اول کاری تکذیب کردم که برای شروع کنفرانس خبری، حساب کار دست‌تان بیاد!»

  • از سلفی‌بگیرها تا اهداكنندگان خون/رسانه‌هایی که مشوق سلفی‌بگیرها هستند!

    چه كسی مسئول جهت‌دهی به هیجانات مردم در حوادث ملی است؟

    از سلفی‌بگیرها تا اهداكنندگان خون/رسانه‌هایی که مشوق سلفی‌بگیرها هستند!

    «آتش‌نشان‌هایی كه طعمه حریق و آوار شدند» این تلخ‌ترین بخش خبری بود كه پنج‌شنبه با حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسكوی تهران رسانه‌ای شد.

  • رویای خانه دار شدن

    نگاه جامعه شناسی به مشکل مسکن جوانان

    رویای خانه دار شدن

    سه سال است که مدرک مهندسی اش را از یک دانشگاه معتبر گرفته،شش ماه است سربازی اش تمام شده و حالا یک شغل نسبتا خوب دارد و می خواهد ازدواج کند، اما هرجا خواستگاری می رود، از او سوال می شود که آیا خانه دارد یا خیر؟می گوید در این دوره و زمانه، خرید خانه، رویای جوانان است؛ رویایی که با این حقوق های یک و دو میلیونی، تحققش به نظر محال می آید...

  • آلودگی هوا پیامد شهرسازی بی‌ضابطه

    آلودگی هوا پیامد شهرسازی بی‌ضابطه

    آلودگی، سلامت عمومی را تهدید می‌کند و انسان‌های بی‌گناه را به کام مرگ می‌کشاند. برخی مدیران، عوامل بی‌جان همچون خودروها را عامل اصلی معرفی می‌کنند و این پرسش را بی‌پاسخ می‌گذارند که آیا سیاست‌های نادرست تراکم‌فروشی، تغییر کاربری‌های گسترده، بارگذاری جمعیت مازاد شهری و نادیده‌گرفتن ضوابط شهرسازی که با افزایش وسایل نقلیه ملازمه دارد، عامل اصلی به‌شمار نمی‌آید؟ آیا نباید از مدیریت کسانی سخن به میان آورد که شهرها را به اتاق‌های بزرگ گازهای سمی تبدیل کردند؟ ذهن جست‌وجو‌گر در پی علت می‌رود و از دست‌های مسئول می‌پرسد.

  • ۲۷ اقدام شهروندی برای کاهش آلودگی هوا

    ۲۷ اقدام شهروندی برای کاهش آلودگی هوا

    برای جلوگیری از تبدیل مشکل آلودگی به یکی از مشکلات حاد مثل مرگ و میر انسان‌ها، نیاز به یک جنبش محیط زیستی با مشارکت حداکثری شهروندان احساس می‌شود. در این گزارش، انواع ایده‌های مختلف و آسان برای توقف آلودگی هوا را بررسی می‌کنیم.

  • «خودبینی» ثمره کاهش مسؤلیت پذیری اجتماعی

    «خودبینی» ثمره کاهش مسؤلیت پذیری اجتماعی

    با کاهش مسؤلیت پذیری اجتماعی، افرد خودبین و خودمحور می‌شوند و به هرقیمتی حاضرند به نیازهای خود برسند؛ حتی اگر نظم یک جامعه را به هم بریزند که به مرور زمان، خطراتی را برای افراد دیگر در جامعه ایجاد می‌کند.

  • درمان "ایدز" در کودکان کار به کجا رسید؟

    رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت پاسخ داد

    درمان "ایدز" در کودکان کار به کجا رسید؟

    درمان ایدز در کودکان کار، موضوعی بحث برانگیز است که تا چندی پیش متولی مشخصی برای آن تعیین نشده‌ بود، اما با توجه به اظهارات رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، به نظر می‌رسد این مشکل در حال حل شدن است و در آینده‌ای نزدیک تکلیف درمان ایدز در این کودکان مشخص خواهد شد.

  • لطفا مجروح را به بیمارستان برسانید/دردسرهای تغییر آیین نامه اجرایی قانون درمان رایگان مصدومان حوادث ترافیکی

    ضوابطی که دست و پاگیر است

    لطفا مجروح را به بیمارستان برسانید/دردسرهای تغییر آیین نامه اجرایی قانون درمان رایگان مصدومان حوادث ترافیکی

    در فرایند انتقال بیمار به بیمارستان، باید ترتیبی اتخاذ شود تا بیمار هرچه سریع‌تر به بیمارستان انتقال یابد. به خاطر داشته باشیم یکی از اصول روان‌شناسی اجتماعی، «اثر تماشاچی» است. مطابق این اصل، مردم در حضور دیگران با احتمال کمتری به کمک دیگران می‌روند؛ به‌عبارت‌دیگر هر فرد با تصور آنکه اگر مشکل جدی باشد، سایرین نیز اقدام خواهند کرد و با پیش‌فرض تقسیم‌شدن مسئولیت در بین تمامی شهود، تمایل کمتری به کمک‌رسانی خواهد داشت. حادثه میدان کاج تهران را به یاد بیاوریم که در آنجا در حضور تعدادی از مردم، قتلی اتفاق افتاد و کسی به مقتول کمک نکرد. این یک پدیده روان‌شناختی است و مختص به ما ایرانیان نیست.

  • پس از یک سال هنوز رنج انفجار چهارشنبه آخر سال قلب رفتگر زحمتکش را می فشارد

    زخم عمیق چهارشنبه سوری برکالبد یک زندگی

    بسیاری از افرادی که در حوادث چهارشنبه آخر سال دچار آسیب جسمی و قطع عضو می‌شوند در معرض شدیدترین آسیب‌های روانی قرار دارند اینکه چرا با وجود هشدارهایی که در این زمینه داده می‌شود و همچنین نمونه‌های عینی افرادی که دچار حادثه شده‌اند بازهم شاهد چنین حوادثی هستیم موضوعی است که بارها توسط جامعه شناسان و روانشناسان بررسی شده است. نداشتن مسئولیت پذیری اجتماعی فرد عامل اصلی است که باعث می‌شود با انجام کارهای خطرناک با ریسک بالا برای خود و یا اطرافیان شادی کاذبی ایجاد کند.

  • توجه پررنگ‌تر صاحبان کسب‌و‌کار در پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی

    کمپینی برای نشاندن لبخند بر لب‌های کودکان کار

    مگر می‌شود فقط با کشیدن یک چشم دو ابرو و لبخند پهن، کودکان کار را خوشحال کرد؟ اما این موضوع کمپینی است که به‌تازگی در یکی از رستوران‌های تهران به راه افتاده و قرار است کودکان کار را شاد کند.

  • حس مسئولیت اجتماعی كاهش یافته است

    یكی از رسالت‌های انسانی هر فرد كمك به همنوعان است، اما اینكه این كمك‌ها به چه شكل باشد نیازمند راهكارها و شناخت راه‌هایی برای ارائه مطلوب خدمات در این زمینه است. با توجه به اینكه امروزه كمك به نیازمندان دیگر از قالب سنتی و شناخت فرد محروم فاصله گرفته و با راه‌اندازی موسسه‌های گوناگون به شكل كمك‌های اینترنتی و الكترونیكی درآمده است، اما باز هم این نوع كمك‌ها نیازمند شناخت و ارائه راهكار مناسب است تا به این ترتیب بتوان دردی از نیازمندان جامعه دوا كرد و به قول معروف این كمك‌ها به دست نیازمندان واقعی خود برسد. این در حالی است كه هنوز هم در كشور شناسایی و توجه به نیازمندان هر محله می‌تواند در پوشش‌دهی مطلوب نیازمندان جامعه ثمربخش باشد. باید توجه داشت كه از دیرباز دستگیری از نیازمندان جامعه در هر یك از آموزه‌های دینی و فرهنگی یكی از اولویت‌های جوامع محسوب می‌شده است، اما اینكه این نوع كمك‌رسانی باید به چه شكلی باشد نیازمند بررسی‌های كارشناسی است.

  • اعتماد در جامعه احیا شود

    یک جامعه شناس:اگر انسان‌ها احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به افراد نیازمند داشته باشند به همان نسبت نیز افراد در سازمان‌های اداری و نهادهای اجتماعی حضور داشته و با احساس مسئولیت اجتماعی می‌توانند در جامعه تاثیر بگذارند.برای تأثیرگذاری بیشتر دولت‌ها در جامعه برای رفع مشکلات آن، باید روحیه همکاری و اعتماد در جامعه گسترش یابد و در بستر مطلوب خود قرار گیرد.

  • 30 درصد شهرنشینان و 40 درصد روستاییان زیر خط فقرند

    رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی، شاخص خط فقر در سال 57 در ایران40 درصد، در سال 76، 20 درصد و در سال 84، 11 درصد اعلام شده گفت: طی سالهای اخیر این آمار مجدد افزایش یافته و شمار افرادی که در سال 91 در جامعه شهری زیرخط فقر بودند 30 درصد و در جامعه روستایی 40 درصد است.

  • افزایش بی اعتنایی به مسوولیت اجتماعی در جامعه

    افزایش بی اعتنایی به مسوولیت اجتماعی در جامعه

    مشکل اصلی امروز ما همین مخدوش شدن رابطه من با دیگری است و کوچک شدن «ما» ی اجتماعی یا به عبارتی اتمیزه شدن این « ما» ی دیروزی (مای سنتی باشد یا مای ملی یا مای اجتماعی...): وضعیتی که امر اجتماعی را دستخوش بحران کرده است. ...