چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 102596
سلامت نیوز : برخی افراد احساس می‌کنند لنز در چشم آنها حرکت می‌کند در حالی که یک اپتومتریست می‌گوید: حرکت ملایم لنز در چشم طبیعی است و هر قدر چشم درشت باشد باید لنز بزرگتر استفاده کرد.

محمدرضا زرین، اپتومتریست در گفت‌وگو با فارس در مورد نحوه استفاده از لنزها اظهار داشت: لنز‌ها برخلاف نمره عینک فقط 3 مشخصه دارند که قطر لنز، میزان انحنای لنز و نمره لنز ممکن است در افراد مختلف متغیر باشد.

وی با اشاره به اینکه معمولاً لنزهای نرم (سافت لنز) قطرشان بیشتر از قطر قرنیه و لنزهای سخت کوچکتر از قطر قرنیه است افزود: برخی افراد ممکن است احساس کنند که لنز در چشم آنها حرکت می‌کند و باید به این نکته اشاره کرد که در حالت عادی لنز نباید به قرنیه بچسبد و یک حرکت خیلی ملایم روی سطح قرنیه دارد اما اگر لنز متناسب با اندازه قرنیه انتخاب نشده باشد ممکن است حرکت بیش از اندازه در چشم داشته باشد.

این اپتومتریست گفت: لنزهای نرم‌های نرم از 13.8 میلی متر تا 14.2 اندازه بندی دارند و بر اساس شکاف پلکی بیمار و در اصطلاح عامیانه، میزان درشت بودن چشم، لنز تجویز می‌شود.

زرین در مورد نحوه نگهداری لنز گفت: چربی، پروتئین، یا انواع باکتری در طی روز روی لنز رسوب می‌کند که با این موارد باید از لنز جدا شود.

وی بر این نکته تأکید کرد که انتخاب محلول باید متناسب با جنس لنز و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد چرا که محلول غیر استاندارد در بازار زیاد است.

رئیس انجمن اپتومتری ایران بر این نکته تأکید کرد که اگر لنز به صورت روزانه مصرف می‌شود باید حتماً شب آن را از چشم خارج کرده و تا صبح در محلول قرار دهیم، ترجیحاً صبح قبل از استفاده می‌توان با سرم نمکی نیز آن را آبکشی کرد تا هیچ چیزی روی آن باقی نماند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در برخی موارد تنها با استفاده چند ساعته از لنز چشم‌ها دردناک و قرمز می‌شود، گفت: معمولاً با استفاده از لنز به ویژه لنزهای نسل قدیم که سطح تخلخل کمتری دارند،اکسیژن رسانی کمتری شده و زودتر چشم را خسته می‌کند اما لنزهای نسل جدید اکسیژن‌رسانی بهتری دارند و فرد کمتر با اینگونه موارد روبه‌رو می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha